Petra Mede har nått toppen i sin karriär. Från och med nu kommer det gå utför så nu är det dags att vakna upp ur drömverkligheten. Primadonnalivet med Melodifestivalen och glamliv är över. Det är utgångspunkten i föreställningen som huvudsakligen rör sig kring livets stora frågor. Religion, politik och filosofi.
– Hon kanske ser oss som unga och lovande. Jag har låtit bli att avslöja att jag är 37, säger Samuel Åhman.
Bakgrunden till att telefonen ändå ringde är att Samuel Åhman och Per Wickström sedan flera år tillbaka jobbat med Orphei Drängars Caprice och att Petra Mede var gästartist. De två skrev då både texten som hon framförde mellan låtarna och låttexterna. Hon gillade vad hon hörde och när det var dags att börja spåna inför nya showen kom hon ihåg Uppsalaborna.
– Det är svårt att fatta. Hon sade ju att vi borde träffas och jobba ihop och bara att hon sade det var ju kul, men jag tänkte att det kanske var mer som när man träffar en gammal högstadieklasskompis och säger att man borde ta en fika, sådant som folk säger utan att mena det, säger Per Wickström.
Arbetet gick sedan till så att Petra Mede och de två satte sig tillsammans och gick igenom vad hon ville prata om, ”babblade massor” och spånade idéer som sedan blev till text. Ett intensivt arbete.
– Det blir aldrig tyst med Petra i ett rum, säger Samuel Åhman.
Förutom OD:s Caprice har Per Wickström och Samuel Åhman tidigare gjort en del företagsjobb och jobbat med uppsättningar med teatergruppen Teater C (Per Wickström). Och mer kan vara på gång. ”Och tro't eller ej, exakt nu ringde en annan känd svensk artist och ville ha ett första möte inför ett eventuellt manusjobb i höst! Plötsligt händer det.” skriver Samuel Åhman i ett mejl någon timme efter intervjun. Vem artisten är håller de förstås hemligt i det här stadiet. Klart är i alla fall att bollen är i rullning.
– Vi har fortfarande inte fattat varför Petra ville jobba med oss och jag har inte vågat fråga för då kanske hon tänker efter och avbryter alltihop, säger Samuel Åhman.