Med improvisationen som vapen

Blir två komiker plus en stad detsamma som stor humor? Det är i alla fall receptet när Kristoffer Appelquist och Tobias Persson kommer till Uppsala med sin humorshow.

Foto: Mats Bäcker

Kultur och Nöje2008-12-04 19:00
Två komiker trötta på att köra samma nummer kväll efter kväll slår sig ihop och bestämmer sig för att skapa unika föreställningar i varje ny stad. Nya skämt som bygger på upplevelser, fördomar och möten med människor på orten. Improvisationer blandat med säkra kort.
Låter det sig göras? Både ja och nej går det att konstatera när turnén med showen Appelquist och Persson ljuger för pengar går mot sitt slut i Uppsala i dag fredag.
- Det blev kanske inte riktigt så bra som vi hade tänkt oss. Vi upptäckte att den gemensamma nämnaren mellan oss och publiken inte var staden och de fördomar som vi hade om den utan snarare vad som hade hänt i världen under dagen, säger Kristoffer Appelquist.

Men trots att upphovsmännen fått ändra strategi något så är Tobias Persson nöjd med turnén och sättet de fått framföra sin ståuppkomik.
- Turnén har ändå fungerat väldigt bra, publiken har kommit, ställena vi har uppträtt på har varit bra. Vi har lyckats med det vi ville och det var att få improvisera mycket. Varje kväll har varit unik, vågar jag påstå, säger han.
Att få möjlighet att utveckla resonemang och skämta om saker som kräver lite mer av publiken är något som de båda säger sig ha längtat efter. Vilket kan vara svårt i de miljöer som en ståuppkomiker normalt arbetar i.
- Vi jobbar mycket på krogar och restauranger där folk kanske sitter och äter eller tar en öl och då är kraven på snabba garv högre. Nu har publiken kommit bara för att kolla på oss och då är det lättare att testa nya grejor och om de inte funkar så går man bara vidare. Det har man aldrig tid med annars, säger Kristoffer Appelquist.

Även om fördomarna inte längre är kärnan i föreställningen så kan nog Uppsalapubliken vänta sig ett och annat skämt om stadens många studenter.
- Ja, jag brukar ju skämta en del om fulla studenter i overall, men akademikerna brukar också vara den bästa publiken, säger Tobias Persson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!