Med fokus på rysk konst och förtryck

För femte gången intar performancekonstfestivalen Friktioner i Uppsala. I år uppmärksammas konstens påverkan på politiken och på förtryckande samhällen.

Performancekonst är en konstform som utförs live framför sin publik som genom sin närvaro också blir delaktiga i verket. Här ses Gustaf Broms, en av deltagarna under Friktioner, utförandes ett performance.

Performancekonst är en konstform som utförs live framför sin publik som genom sin närvaro också blir delaktiga i verket. Här ses Gustaf Broms, en av deltagarna under Friktioner, utförandes ett performance.

Foto: Lasse Fredriksson

Kultur och Nöje2014-05-14 10:00

- Under tidigare festivaler har vi sett konstnärer som kommer från förtryck och hur de använder sin konstnärliga handling för att skapa debatt. Den konstnärliga friheten återfinns också i vår grundtanke med festivalen och därför har vi valt att kalla årets upplaga för Freedom of Action, säger Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent vid Uppsala konstmuseum och projektledare för performancekonstfestivalen Friktioner som drar igång i Uppsala i dag.

Under festivalens femte upplaga riktar man strålkastarljuset mot konstens möjlighet till politisk påverkan och då inte minst i samhällen som präglas av olika förtryck. Vad som får och inte får sägas med konst är ett högaktuellt ämne, inte minst om man vänder blicken mot Ryssland och de diskussioner om konstnärlig frihet som förs där. Det är därför ingen slump att Friktioner har stort ryskt fokus med flera inbjudna ryska konstnärer.

Bland annat kommer performancekonstnären Oleg Kulik att föreläsa om sin uppmärksammade konstnärliga verksamhet. Oleg Kulik fick stort internationellt genomslag under 90-talet då han framträdde som aggressiv hund som gjorde utfall mot sin publik, bland annat på en utställning på Färgfabriken i Stockholm.

- Han är en förgrundsgestalt för performancekonsten och en väldigt komplex konstnär. Dessutom är han ursprungligen från Ukraina, så det ska bli intressant att höra vad han har att säga om situationen där, berättar Rebecka Wigh Abrahamsson.

Och det är med det öppna seminariets föreläsningar på Fredens hus som man startar festivalen i dag. Dit kommer även Peter Wallensteen, professor i freds- och konfliktforskning, för att tala om konstnärligt uttryck i fredshantering samt några av festivalens konstnärer som deltar i ett panelsamtal. Men det är först i morgon som Friktioner har sin invigningsceremoni med tal av kulturdirektör Sten Bernhardsson och öppningsperformance på Celsiustorget av SU-EN, Butohkonstnär och festivalens curator.

- Performancekonstens förtjänster är att den är flyktig och sker i samspel med publiken, vilket skapar en speciell dynamik. Sedan finns det en tradition att utsätta kroppen för olika påfrestningar, något som kan vara provocerande och jobbigt att ta till sig. Men det symboliserar också det förtryck som finns, menar Rebecka Wigh Abrahamsson.

Performancekonstfestivalen Friktioner pågår till och med lördag.

Friktioner 2014

Årets festival, med temat Freedom of Action, äger rum 14-17 maj på en rad olika platser i Uppsala så som Uppsala konstmuseum, Katalin, Botaniska trädgården, Fredens hus, Uppsala stadsbibliotek och stadens gator och torg. Förutom att ta del av performancekonst av elva internationella konstnärer kan man lyssna på föreläsningar och konstnärssamtal. Festivalen avslutas på Katalin på lördagskvällen med en spelning av Uppsalagruppen Differnet.

Friktioner arrangeras av Uppsala konstmuseum och SU-EN Butoh Company och är en del av Fredsåret och Kulturstaden Uppsala 2014.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!