– Vi har familjer som kommer på snart sagt varje program, då är det roligt för dem att ena veckan få se en dockteater, nästa vecka vanlig teater eller en clownföreställning, säger skådespelaren Maud Nyberg på Den Lilla Teatern.
Man inleder imorgon, lördag, med dockteaterföreställningen Pojken som inte kunde gå hem av Teater Spektaklet, efter en barnbok av Anna-Clara Tidholm.
– Den handlar om en pojke som har krokodiler som föräldrar, det är ju inte helt enkelt, säger Maud Nyberg.
Hon talar sig också varm för Panikteaterns första egna pjäs för hösten, En fot i taget, som även den spelas på Kulturnatten den 11 september. Berättelsen handlar om Berta som är bästa vän med sin morfar – han lär henne prata, gå och äta. Så en dag berättar föräldrarna att morfadern ligger på sjukhus efter en hjärnblödning och att det inte finns något hopp. Men det vägrar barnbarnet att acceptera, och hjälper i stället honom att långsamt lära sig gå, äta och prata på nytt. Omvända roller.
– Det är en gripande och stark historia, som dessutom är sann. Det handlar om djupa relationer och respekt över generationsgränserna, säger Maud Nyberg.
Längre fram i höst kommer Clownen Ludmilla, och det blir också gästspel av bland annat Dockteatern Tittut, Teater Tre och Pygméteatern. Flest pjäser gör Panikteatern och Teater Spektaklet själva, de grupper som driver Den Lilla Teatern. Salongen på St Persgatan rymmer bara 100 personer. Det är enligt Maud Nyberg bara bra, eftersom det skapar en nära kontakt.
– Med barnteater måste man vara där precis just nu, i mötet med publiken. Man kan inte stå och tänka på om man kommer hinna med nästa Uppsalapendel eller inte, säger hon.
Och efter över trettio år inom yrket älskar Maud Nyberg fortfarande barnteater. Känslorna från publiken verkar också hålla i sig – efterfrågan på biljetter är stor, särskilt till pjäserna för de riktigt små barnen, och man får ofta sätta in extraföreställningar.