Masjävlar blev årets bästa film
Så var ännu en svensk filmgala till ända, skandalfri och lite lagom glamourös. De tyngsta guldbaggarna gick till Fyra nyanser av brunt och Masjävlar, medan det svenska bidraget till Oscarnomineringen, Såsom i himmelen, inte fick en enda.
Kajsa Ernst vann en bagge för bästa kvinnliga biroll som äldsta systern i Masjävlar.
Foto: Scanpix
Rökmoln
Sveriges Billy Crystal (?), Björn Kjellman, gjorde entré ur Chinateaterns golv i ett rökmoln och försedd med en guldbaggsfordrad rock. Han eskorterade Svenska Filminstitutets vd Åse Kleveland, klädd i vit grekinspirerad galablåsa.
Ann Erlandsson fick ta emot kvällens första Guldbagge för sin treminutersanimation Glenn, the great runner, en film som givetvis ingått i programmet på den senaste kortfilmfestivalen i Uppsala.
Skrattgroparnas sprudlande mästarinna
En nervös Josef Fares delade ut fotopriset till Jens Fischer. Synnerligt välförtjänt för ett underbart vackert foto i Queen of Shebas pearls. Filmen fick också pris för bästa ljud.
Bästa utländska blev den ryska Återkomsten och regissören Andrej Zvjagincev var faktiskt på plats och hyllade i sitt tacktal Ingmar Bergman och Sven Nyqvist.
Sickan Carlsson, skrattgroparnas sprudlande mästarinna, fick kvällens hedersguldbagge och en applåd som aldrig ville ta slut. Och ännu en. Från kulissen hojtade sedan denna numera spröda nittioåriga dam: "Att ni kände igen mig!"
Bergmanstipendiat
Kajsa Ernst fick för sin (bi)roll som äldsta systern i Masjävlar och bästa manliga biroll gick till Ulf Brunnberg för hans prestation i Fyra nyanser av brunt - en roll fjärran från allt vad Jönssonligor heter och en personlig favorit för min del.
Armbryterskan från Ensamheten fick dokumentärfilmpriset, ett av många priser för denna film.
Enligt Ingmar Bergmans egna protokoll var den två personer starka juryn eniga om beslutet om vem som skulle bli årets Bergmanstipendiat efter blott nittio sekunder. Det blev Mikael Persbrandt. En skaplig revansch för att Dag och natt - där Persbrandt hyllats för huvudrollen - inte fick Guldbaggenomineras då den var "för dansk".
Maria Kulle grät
Häftigt att filmdebutanten Maria Blom fick manuspriset, men hon har ju goda erfarenheter från teaterns värld att luta sig mot.
Tomas Alfredson regisserade publiken i repliken "Tomas, du är den bästa regissören" vilken han filmade och som han tänker titta på när självförtroendet sjunker nästa gång. Detta när han fick regipriset för Fyra nyanser av brunt. Maria Kulle grät när hon fick sin Guldbagge för bästa kvinnliga huvudrolli just den filmen. Ännu en skådespelare i denna film som fått blomma i en mycket speciell roll.
Smådjurskremerare
Ann Petrén får mitt pris som kvällens bästa prisutdelare. Hon körde sin queriga rollfigur från teaterföreställningen Det allra viktigaste när hon delade ut priset för bästa manliga huvudroll "en plats man inte gärna lämnar ifrån sig".
Robert Gustafsson vann för sin obetalbara smådjurskremerare i Fyra nyanser...
Bästa filmutnämningen speglar det gångna svenska filmåret ganska bra, då dess regissör och manusförfattare, Maria Blom, är både kvinna och debutant. Filmen Masjävlar utspelas dessutom i glesbygd, vilket tycks vara gångna årets mesta tema inom svensk film.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!