Marionetternas uppror på Gottsundateatern

Känslor som krockar med omvärldens krav är temat för baletten ”Raw” som snart har premiär på Gottsunda dans och teater. Blivande yrkesdansare ska tillsammans med en professionell gestalta denna klassiska konflikt.

Avgångselever från Kungliga svenska balettskolan repeterar "Raw".

Avgångselever från Kungliga svenska balettskolan repeterar "Raw".

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2017-11-25 06:00

– Kom ihåg att röra er som en organism! Ge det lite mer kropp och höfter, det ändrar energin.

Koreografen Joseph Sturdy instruerar de unga dansarna vid en repetition på Gottsunda dans och teaters stora, mörka scengolv. Dansarna sveper mjukt men ändå bestämt omkring med strumpklädda fötter. Deras rörelser växer i dynamik och uttryck under repetitionens gång. Där sitter plötsligt en känsla av uppbundenhet i deras armar och där fångar de samspelets nödvändighet i sina väl synkroniserade rörelser med fötterna.

Nio dansare från Kungliga svenska balettskolans avgångsklass i åldrarna 17 - 19 år svettas och tänjer de egna gränserna på Gottsunda dans och teater under några novemberveckor. De kommer från flera ställen i landet, någon av dem är till och med från Finland, men ingen är uppvuxen i Uppsala.

Den tionde dansaren i ”Raw”, David Lagerqvist, har varit yrkesverksam några år, bland annat i Genève, men började som tonåring på Kungliga Svenska balettskolan.

– Yrkesdansareleverna får i det här projektet på så sätt se att en professionell karriär är möjlig. Vi ska ge ”Raw” för årskurs nio och gymnasieklasser och jag hoppas att danseleverna och en yrkesdansare kan ge inspiration till den unga publiken, säger Joseph Sturdy i en repetitionspaus.

– Föreställningen ger även en bra bild av klivet mellan danselever i en avgångsklass och professionell dans. Något som jag hoppas kan verka lockande.

Han har inspirerats av den klassiska baletten ”Petrusjka” där en dockskötare manipulerar sina marionetter. I ”Raw” är dansarna i händerna på de ”trådar” i omvärlden som styr oss. De kämpar med det som tyr och binder dem och känslorna som vill fram och som gör oss alla mänskliga.

1910 komponerade Igor Stravinskij musiken till baletten ”Petrusjka”, som sen dess har satts upp flitigt på scener runt om i världen och framför allt i ryska balettkompanier.

Men Sturdy har också hämtat stoff från en annan dansklassiker ”Parade” som skrevs för Ballets Russes och hade skandalomsusad premiär 1917 i Paris. Scenografin var skapad av Picasso, musik av Eric Satie och det ansågs var det första kubistiska verket för teatern.

Den baletten utspelar sig vid en gatucirkus i Paris där inkastare försöker locka publik.

– Unga människor vill gärna att folk ska se på dem. Jag tänker att ”Parade” ger en bra bild av att locka till en upplevelse, säger Joseph Sturdy.

Men bara ett fragment av den numera klassiska musiken finns med i ”Raw”. I stället finns en blandning av ”mystisk ambientmusik och kraftfull elektronisk bas”. Dansstilarna är också blandade, från hip hop till modern dans och klassisk balett.

– I rörelsespråket har jag tänkt på hur vi rör oss idag, uttrycker våra känslor. Dessa båda klassiska dansberättelser tycker jag ger en bra utgångspunkt för en berättelse som många kan känna igen sig i. Och dans är ett bra redskap för att förmedla känslor.

”Raw” har offentlig urpremiär på Gottsunda dans och teater måndag 27 november. Ytterligare en offentlig kvällsföreställning ges 30 november. Sedan är det skolföreställningar under hela veckan framöver.

Under söndagen, 26 november, går det att se ett annat dansverk av Joseph Sturdy i SVT 2. Då sänds en gudstjänst från Uppsala Domkyrka där verket ”Dramat om nåden och kraven”.

framförs av dansarna Clyde Emmanuel Archer och Mathilde van de Wiele till orgelmusik komponerad av Philip Glass.

Personligt

Joseph Sturdy

Koreograf och pedagog

Joseph Sturdy är född i Storbritannien och utbildad vid The Royal Ballet School i London. Var ett tag anställd på Londonoperan.

1997 inledde han samarbete med Marie Källman Dansproduktion i Uppsala och flyttade då hit. Kompaniet bytte namn till Focus Dance.

Sturdy har varit engagerad som dansare med bland annat Sadlers-Wells Royal Ballet, Béjart Ballet Lausanne, Ballet Classico de Zaragoza och Deutcher Oper Berlin.

Han har koreograferat 35 verk, både nationellt och internationellt, för Focus Dance exempelvis ”Drottning Kristina”, ”Prinsessan som inte ville leka”, ”Hamlet” och ”Oscar Wilde”.

Han är gästlärare vid bland annat Kungliga Baletten, Cullbergbaletten, Balettakademien och Danshögskolan.

Joseph Sturdy har bland annat utsetts till Uppsala läns jubileumsstipendiat 2005 och fått Uppsala kommuns arbetsstipendium 2014.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!