Måns både svajar och glittrar

Pop. Lunds svar på Enrique Iglesias har haft ett lyckosamt samarbete med kungen av teatral schlagerdisco, Fredrik Kempe. De spåren glittar mest, skriver Björn Lövenlid.

Foto:

Kultur och Nöje2007-06-01 10:59
Lunds svar på Enrique Iglesias hade förmodligen håvat in fler röster än The Ark i Helsingfors, framför allt från Medelhavsländerna. På debutalbumet finns det flera påtagliga bevis på att hans samarbete med kungen av teatral schlagerdisco, Fredrik Kempe, har varit lyckosamt. Det är nämligen skivans glittriga och vemodiga högenergispår som känns mest fullgångna. Andra mer disparata inslag som powerpop, brittisk Robbie Williams-kaxighet och rädda-vår-planet-teman känns betydligt svajigare. Albumet är mer ambitiöst än de flesta schlager- och Idolrelaterade produkter men talangjakts­tendenserna finns ändå där i form av en coverbandsmässig spretighet. Trots ­bistånd från flera andra tunga låtskrivarnamn blir det tydligt att Måns Zelmerlöw borde ha lutat sig ännu mer mot duon bakom schlagerbidraget Cara Mia, Fredrik Kempe och Henrik Wikström. Det är deras fem kompositioner som glänser mest.
Måns Zelmerlöw
Stand by for ...
(Warner)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!