Mallik fullbordar Mozarts "Zaide"
- Vi vill ge en svensk publik möjligheten att få uppleva musiken så som det ursprungligen var tänkt, säger Gita Mallik.
"Zaide" är ett sångspel i två akter som rymmer passion, humor, kärlek och spänning. I det ottomanska palatset Topkapi lever Zaide, sultanens favoritkonkubin som förälskar sig i den kristne slaven Gomatz. De flyr, men upptäcks snart av sultanen.
Det mesta av musiken och librettot är fullständiga, men den talade dialog som sammankopplar de olika delarna fattades. Gita Mallik valde att skriva dem i en ganska nutida ton, utan att bryta med den tidstypiska inramningen.
Att använda sig av ett orientaliskt tema var på 1700-talet ofta ett sätt att indirekt kritisera sina egna härskare. Men i denna version är sultanen var sig en representant för den gode orientalen eller en grym arab med kroksabel.
- Nä, han står mer för en ungdomlig osäkerhet. Han slits mellan sin förälskelse i sin favoritkonkubin och sin vilja att visa sig manlig och mäktig.
Vad som fick Gita Mallik att fastna för "Zaide" var musiken. Den skrevs när Mozart var i en brytningsperiod och på väg mot mer komplexa kompositioner och det hörs. Mycket i musiken kommer tillbaka i senare verk.
Mozart påbörjade "Zaide" 1779 tillsammans med hovmusikern Andreas Schachtner som skrev librettot. Det turkiska temat var högsta mode och förhoppningen var att denna opera skulle öppna dörrarna till Wiens teatervärld. Men så stängde alla stadens teatrar efter kejsarinnan Maria Theresas död. Dessutom fick Mozart andra uppdrag.
Nu finns dock chansen att se "Zaide", den spelas på Kulturhuset i Stockholm den 6-17 augusti. Caroline Gentele, Kristian Flor, Anders Annerholm och Petter Petersson gör de fyra rollerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!