De har målat den röda soptunnan brun. Jag måste börja där, för det är inte helt oviktigt. Varför brunt? Är inte det lite lamt? Ja, för när Sverker Olofssons ilsket slängde ner veckans katastrof i den lika ilsket röda tunnan så var det sådär självklart kongenialt. Konsumentupplysning, rättvisepatos och en redig skopa vrede var drivmotorn för Plus såsom vi kände det i dryga tjugo år.
Så, vad vill SVT göra med Plus nu? Brunsås? (Det misstaget har man redan begått med en annan programledartrio och programmet som hette just Landet brunsås.) Två avsnitt av nya Plus med Åsa Avdic, Charlie Söderberg och Mathias Andersson har nu visats – och visst är det ett delvis nytt koncept. Avdic är den som axlar rollen som gåpåig och indignerad reporter, och hon gör det med den äran. Frispråkig och skoningslös har hon hunnit ta itu både med dataföretag som inte tar sitt ansvar och med byggare som förvandlar människors hem till en mardröm i stället för att renovera dem.
Charlie och Mathias har blivit ett radarpar i svensk tv, ständigt på nya privatekonomiska uppdrag. De har redan hunnit med att både lämna och återvända till moderskeppet Lyxfällan i Tv 3 – som för övrigt tyvärr har samma sändningstid som Plus i höst – innan de nu gått över till public service. Liksom i Lyxfällan har de en särskild rollfördelning också i Plus, där Mathias Andersson blivit den som får gå lös på de rena konsumenttesterna. Förra veckan var det tv-spelskonsoller, den här kosmetiska produkter som lovar lång hållbarhet. Här försöker man bygga upp lite drama kring testerna, men det ligger tyvärr i uppdragets natur att inte kunna matcha Matthias lidelse. Jag saknar faktiskt Sverkers sakliga uppradande av pinaler i tv-studion. Och inte minst hans aldrig sinande hat mot allt dyrt.
Helt nytt är det som Charlie Söderberg ägnar sig åt när han åker runt och hjälper människor att uppfylla sina drömmar. Här är arvet från Lyxfällan som allra tydligast, när han hjälper människor med metoder för att skaffa de medel de behöver för att nå sina mål. Charlie var Lyxfällans emotionella alibi, och är så klart utsökt i den här rollen. Han går igång på beklämmande öden och lyckliga slut lika mycket som på privatekonomi. Och det gör jag med.
Nya Plus har längre programtid än sin föregångare, är modernare och i vissa avseenden också bättre. Råd och Rön-känslan är borta. Men det är på gott och ont. I en tid då Home makeovers hit och Byggfällor dit trängs i tablåerna, vore det synd om man går vilse i fluffet och glömmer bort vilken funktion ett hardcore konsumentmagasin faktiskt fyller. Med en röd tunna skulle arvet från Sverker inte kunna suddas ut. Måla om igen!