Magisk asiatisk tystnad för OD

Remarkabla konserthus och en engagerad publik blir bestående minnen för OD efter nio framföranden i Japan, Kina och Singapore.  – Det har varit en magnifik resa, menar dirigenten Cecilia Rydinger Alin.

Kultur och Nöje2010-10-27 12:06

Den nionde oktober klockan 19.00 stod hon som så många gånger tidigare framför sin 85 man starka kör, förstärkta av sopranen Elin Rombo. Skillnaden var att de den här gången befann sig hundratals mil från Uppsala. Platsen var nämligen Japans Tokyo Opera City Concert Hall – en konsertsal vars skönhet fick dirigenten att tappa andan. Cecilia Rydinger Alin berättar att hon kände en ovanlig anspänning inför det traditionella öppningsstycket Hör
i Orphei drängar.
– Men det var en positiv, inspirerande känsla.

Efter de första tonerna insåg hon att det skulle bli en lyckad konsert. Detta bekräftades inte bara av applåderna utan också av tystnaden.
– Det är någonting magiskt med det koncentrerade lyssnadet. Det är en kontakt man verkligen känner, förklarar hon.
Skandinaviska kompositioner av bland andra Wilhelm Peterson-Berger och Hugo Alfvén verkade falla den japanska publiken i smaken. Den kinesiska och singaporianska likaså. Under den drygt två veckor långa turnén hann Orphei Drängar med nio konserter i sju städer.

Uppskattningsvis kom mellan 800 och 1000 besökare till varje konsert.
– Musiken är ett prov på universell ordlös kommunikation är och det är otroligt häftigt, säger Cecilia Rydinger Alin och fortsätter
– Varenda konsertsal har varit en upplevelse, både arkitektoniskt och akustiskt.
På torsdag väntar ett hemkomstuppträdande i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Publiken får då chansen att uppleva samma repertoar som den asiatiska publiken. Först den 4 och 5 december uppträder Orphei Drängar i hemstaden igen med de sedvanliga Capriceföreställningarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!