Det har utgÄtt ett pÄbud att alla svenska kulturskribenter mÄste skriva om Mad men minst en gÄng var, skrev författaren Malte Persson i Expressen i början av sommaren.
Och nu kan jag inte hÄlla mig lÀngre. Nu gör jag det. Jag skriver om den amerikanska tv-serien, till rÄga pÄ allt lÄngt efter alla andra.
Jag vet, det Ă€r bland det ohippaste man kan göra. âAlla har redan skrivit om hur bra serien Ă€r för flera mĂ„nader, rentav Ă„r sedanâ, suckar en skribent i sommarnumret av coola gratistidningen Nöjesguiden. Tidningen fastslĂ„r att diskussionen om serien pĂ„ kultursidorna Ă€r âsom att se utvecklingsstörda babianer kasta bananer pĂ„ varandra. Bara lite mindre intellektuellt utmanandeâ.
Jag vill ogĂ€rna framstĂ„ som en babian, sĂ„ jag undviker att ge mig in i försommarens debatt dĂ€r litteraturkritikern Jonas Thente skrev i DN att tv-serier som Mad men och Sopranos Ă€r som riktigt bra romaner, vilket ifrĂ„gasattes av Malte Persson, som hĂ€vdade att romaner Ă€r mycket mer intelligenta Ă€n tv-serier â och Ă€ven pĂ„pekade att romaner skiljer sig frĂ„n tv-serier pĂ„ sĂ„ vis att de har ett tydligt slut.
Ja, det Àr just det. Mad men har inget slut, Ätminstone inte vad vi vet, och det Àr vÀl dÀrför skriverierna om tv-serien aldrig fÄr nÄt slut heller. SÀsong fyra hade premiÀr i USA för bara nÄgra veckor sedan.
En kort sammanfattning för dig som (Ànnu) inte har sett Mad men: serien utspelar sig pÄ en reklambyrÄ pÄ Madison avenue i New York pÄ 60-talet, alla Àr stylade och hÄller konstant en cigarett och/eller ett drinkglas i handen.
För min del kunde jag aldrig tro att jag skulle falla för en serie om en reklambyrĂ„ (Ă€ven om Nöjesguiden hĂ€vdar att alla kulturjournalister innerst inne drömmer om att jobba pĂ„ byrĂ„). Ărligt talat hatade jag serien i början, hur mĂ€nnen Ă€r vĂ€rldens centrum och kvinnors frĂ€msta uppgift Ă€r att vara snygga och svara i telefon.
Men Mad men Àr ocksÄ berÀttelsen om hur dagens samhÀlle vÀxte fram, hur kvinnorörelsen och medborgarrÀttsrörelsen sakta slog rot, hur konsumismen utvecklades och barn började fÄ respekt. Kort sagt: serien visar hur mycket sÀmre det var förr.
Eller? Det finns ocksÄ romantiserande drag i denna skildring och det Àr vÀl dÀrför Mad men Àr sÄ svÄr att slÀppa. Den tycks vÀcka en sÀllsynt kombination av avsky och fascination, förakt och förtjusning. Man bÄde avundas de vackra klÀderna och förfasas över kvinnosynen.
Att döma av analyserna av Mad men â om allt frĂ„n feminism och design till grillning (för att ta ett aktuellt exempel frĂ„n Expressens debattsida) â har serien ett specifikt budskap till var och en. Och sĂ€song fyra har förstĂ„s Ă€nnu fler budskap. Intressant Ă€r ett inlĂ€gg om hemmafrun Betty pĂ„ Washington Posts blogg Celebritology, dĂ€r sympatin för den bedragna, oavlönade kvinnan har förbytts i kritik. Hon tar inte sitt ansvar för att bryta kvinnans beroende av mannen â och lĂ„ter dessutom barnen bli lidande, menar skribenten Jen Chaney.
Mad mens uppgörelse med historien kommer kanske inte lÄta nÄgon gÄ fri frÄn skuld.
SjÀlv lÀngtar jag tills sÀsong fyra nÄr Sverige. Men jag hoppas ocksÄ att serien faktiskt fÄr ett slut, sÄ att vi till sist kan göra upp med den.