LundeQ-priset är spännande som en thriller
SJUNDE DAGEN. Även om de försöker fly, och det ända till Amerika, håller Uppsala tag i sina författare med ett stadigt grepp. Har de vistats här åtminstone någon del av året, skall de vara med.
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När Carl Jonas Love Almqvist begav sig till Amerika 1851 lämnade han kvar sina brott i Sverige. Håkan Nesser har sina med sig, där han är bosatt just nu i New York och som bäst i färd med att lansera sina böcker för en amerikansk publik. Men kandidat till LundeQ-priset är han likafullt. Tillsammans med ett 25-tal andra författare som ingår i årets skörd. Medan Nesser rest västerut, beger sig Carina Burman i Vit som marmor ner till Rom och Medelhavet. Sigtunaförfattaren Lars Ardelius färdas i novellsamlingen I vitögat ut i biografins värld, när han avbildar några av litteraturhistoriens verkliga giganter. Carin Svensson, likaså Sigtuna, står upp för kvinnorna i Lamslagen. Erik Eriksson, bosatt i Grisslehamn, har med Det brinnande havet skrivit en till tidigt 1800-tal förlagd spänningsroman med Roslagsmotiv.
Katarina Kieri gestaltar ett kvinnligt medvetande i vår egen samtid i Vem vågar sommaren. Tomas Kindenberg har givit ut Kan du inte bara vara pinsamt tyst, som kan genrebestämmas rätt av som bok, typ. Tordis Dahllöf är en av årets få lyriker med Orden är livets postscriptum. Men poesins fana hålls även högt av Bo Gustavsson i dennes Quasida om de tre portarna. Så också hos Krister Gustavsson, som i dagarna givit ut Heliga skrift. I samband med debutanten Nils Håkansson och dennes novellsamling Nya Aros, som är en spänstig Uppsalaskildring, kan man ana ironiska ekon från mästaren Willy Kyrklund. Debuterar och visar att han är en berättarbegåvning gör även Eyal Sharon Krafft med Taket. Ytterligare ett förstlingsverk är Tony Elgenstiernas roman Kvinnor i nöd, som bygger på ett bra uppslag.
Sedan finns där också Anette Skåhlberg, författarduon Ulf Broberg och Peter Lundström, Alundaförfattaren Walter Mattsson, och Birgitta Rudberg respektive Ulla Bolinder, vilka bägge befinner sig i deckargenren med Oskuldens sista år och Gärningsman. Mera åt det facklitterära hållet lutar Thomas Brylla, som skriver om kriminalromaner i Uppsalamiljö i Mord i den eviga ungdomens stad. Vidare Tore Frängsmyr med sin personligt hållna Pekingmänniskan. Och även Owe Wikström, som i Sonjas godhet behandlar den goda litteraturens möjligheter att ge oss ett rikare liv. Cecilia Wikströms I tillitens tecken hann bli teater, innan den kom som bok. Margareta Wirmark klarlägger Ibsens utopi om ett jämställt samhälle i Nora Nora.
För att nämna några av årets kandidater med vilka juryn arbetar för högtryck, läser, begrundar, våndas, värderar och sorterar. Nyfikenheten brukar nå kokpunkten dagarna innan. Det är spännande som en thriller. På tisdag kväll kan alla andas ut, när bokhandlare Roger Sundin griper mikrofonen och avslöjar vem som får utmärkelsen för 2006. Litteraturdocenten Pär Hellström läser upp motiveringen. Några ord om pristagaren, just i det ögonblicket stadd vid kassa med 25 000 kr, blir det nog också.