Teater C är som bekant en uppsaliensisk teatergrupp som ofta och gärna spelar modern dagsaktuell dramatik. Teater C:s egen manusförfattare Dag Thelander har denna gång skrivit musikalen Klara Andersson (in concert), med musik av Per Wickström och med Andrea Geurtsen i huvudrollen. Det är en show som handlar om den farliga vardagen och som rent ”tonmässigt” påminner om Tolv historier, som gruppen spelade i höstas.
Denna gång har gruppen också bjudit in dramatikern, Poetry Slam-vinnaren och Uppsalabon Arma Kirlic, som med sin thrillermonolog Sluttande plan inte bara gör Teater C-debut utan också debut som regissör. Monologen spelas av skådespelaren EvaMaria Oria, också hon från Uppsala och nyligen hemkommen efter att ha utbildat sig i London, och handlar om kvinnomisshandel. Eller snarare hur en kärleksrelation mellan en man och en kvinna kan utmynnar i våld. Några svar utlovas dock inte.
– Pjäsen är mer en undersökning. Jag är intresserad av hur det ser ut i samhället och hur det blir synligt i relationer. Det är en politisk text men också ett relationsdrama, säger Alma Kirlic, och betonar att valet av ämnet bottnar intresse för könsmaktsordningen och varför det patriarkala strukturerna ser ut som de gör.
Det är dock inte Kirlic första – samhällsspeglande – pjäs. För fyra år sedan debuterade hon som dramatiker med satiren, Borta bra hemma bäst, som handlade om en papperslös kvinna. Pjäsen spelades på Helsingborgs stadsteater och vann pjästävlingen Nya pjäser Nya Världar.
– Det var en nästan chockartade och lite av en bitterljuv upplevelse. Därför känns det också extra bra att få regissera själv denna gång, att få styra pjäsen dit jag vill ha den och ser hur dramat utvecklar sig ur texten. Det känns väldigt spännande.
Intresset för att skriva dramatik utvecklade Alma Kirlic ur estradpoesin, där hon också vann en bronsplacering i Poetry slam-SM förra året.
– Poetry slam har verkligen gett erfarenheter som varit ovärderliga. Hade jag inte sysslat med poetry slam hade jag aldrig vågat mig på att skriva pjäser.