Löfgren står för Sju dagar-musiken

Hur gick det till när Gud skapade Enköping? Ja, det vet väl de flesta Enköpingsbor vid det här laget efter tolv år med kyrkospelet Sju dagar i Vårfrukyrkan. Men hur beskriver man detta i toner? Den frågan fick tonsättaren Sune Löfgren 1996 av Sju Dagars idégivare och skapare Hasse Eson.

Sune Löfgren, kompositör till kyrkospelet Sju dagar.

Sune Löfgren, kompositör till kyrkospelet Sju dagar.

Foto: Nina Leijonhufvud

Kultur och Nöje2007-11-10 00:01
Sune Löfgren, musikskolerektor i Enköping slog nästan bakut. Jag fixar det inte.
- Jag tvivlade på mig själv, hade aldrig gjort sån här musik förr. Han hade dessförinnan komponerat barnvisor, brudmarscher och liknande. Nu skulle han komponera sakral musik för en hel kammarorkester, något fullständigt nytt.
- Jag vet att du klarar det, sa Eson. Den korta tiden jag hade på mig gjorde att jag hamnade i en otroligt positiv kreativ stress. Hur sjutton hann jag med?

Tolv år senare konstaterar han att han på kort tid lyckades skapa nästan all musiken till kyrkospelet - cirka 75 procent - och att han under åren dessutom lyckats förnya musiken och tillfoga nya stycken nästan varje år.
- Jag har med 14 kompositioner i år. Av dem var 8 med första året.

Resten av musiken står Haydn, Händel, Grieg och Ted Gärdestad för.
Det skulle dessutom vara programmatisk musik. Den skulle ackompanjera scener som världens skapelse, Ormen i Paradiset, syndafallet etc. Sune Löfgren satte sig vid sin dator med programmet Cubase och satte igång. Världens skapelse blev ett tonkaos som så småningom klingar ut i ett vilsamt c-durackord. Ormen i paradiset, där skulle musiken vara giftig, skapades med dissonanser, framförda av sordinerade trumpeter. Det är mycket dans i föreställningen och det ställer också krav på att musiken skall skrivas på ett visst sätt.
När föreställningen pågått några år kom man på att den också behövde en ouvertyr.
- Jag skrev en i tre satser, andante, adagio och allegro. Ett sånt här spel måste ha en ouvertyr, kom vi på.
Hans komponerande är inspirerat av barocken, hans favoritmusik. Därifrån är det inte långt till Hälsinglands spelmansmusik. Löfgren är uppväxt i Ljusdal.
- Mina hälsingska rötter går igen omedvetet i min folkmusikinspirerade musik. När jag börjar komponera börjar jag med melodin. Sen orkestrerar man.

När ett stycke är färdigt kan Sune Löfgren trycka på PRINT och lyssna. Det kunde inte Bach eller Beethoven. Sedan återstår att få Enköpings kammarorkester dit han vill. Och det har gått bra.
Ett stycke visade sig vara svårt. Några munkar skulle sjunga en sång. Den visade sig vara för komplicerad och man fick ta bort den efter ett år.
De 200 medverkande arbetar alla ideellt. Hur många timmar han lagt ner på musiken i Sju Dagar vet han inte. Men han har "stimmat" sin musik så 300 kronor i stimpengar per år blir det i alla fall.

I år körs Sju dagar för sista gången. Eller läggs i alla fall i malpåse. Vad Sune Löfgren tänker peta in i sin musikdator och vad Vår Herre (i år spelad av Sven-Olof Johansson) har för framtida planer med Enköping återstår att se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!