â Vi har valt att berĂ€tta historien genom en grupp mĂ€nniskor pĂ„ flykt i en obestĂ€md, postapokalyptisk framtid. De samlas i ett nedbrunnet bibliotek och börjar berĂ€tta historier för varandra, sĂ€ger Dennis Sandin som regisserar förestĂ€llningen.
KÀrnberÀttelsen rör brandmannen Guy Montag som tillsammans med sina kollegor arbetar med att brÀnna böcker. Staten anser nÀmligen litteraturen vara distraherande och trÄkig för medborgarna. IstÀllet serveras nyheter och underhÄllning pÄ stora tv-skÀrmar. Romanen skrevs 1953, mitt i McCarthys och kommunistjakternas USA, och har sedan dess bland annat blivit film i regi av Francois Truffaut (1966).
David Lenneman, som spelar Guy Montag, har viss erfarenhet av att agera i dystopiska sammanhang. Han har till exempel medverkat i Riksteaterns uppsĂ€ttning av en annan framtidsklassiker, George Orwells â1984â, för ett par Ă„r sedan.
â Guy Montag Ă€r lĂ„ngtifrĂ„n nĂ„gon hjĂ€lte, han Ă€r en vanlig man som gĂ„r till jobbet varje dag. Men han försöker desperat finna sin identitet, trots att han har dĂ„lig kontakt med sina kĂ€nslor. SĂ„ en dag fĂ„r han syn pĂ„ en spricka i den vĂ€rld han lever i, berĂ€ttar David Lenneman.
â Det gĂ€ller att hantera att saker inte Ă€r som man tror sig veta att de Ă€r. Montag Ă€r en fantastisk roll, han gör en otrolig resa.
Montag möter en granne, Clarisse, spelad av Anna Maria Granlund, som pratar med honom om vÀxter och natur. Hon introducerar honom för en pensionerad litteraturprofessor. Ett intresse vÀcks hos Montag för andra vÀrden och det leder honom ivÀg frÄn vad som denna framtida statsapparat anser vara rÀtt och riktigt för mÀnniskor.
â Vad hĂ€nder om bildning skulle bli fult?. Brandchefen har stora delar av sitt kĂ€nsloregister helt bortkopplad för att alls fungera och det gĂ€ller ocksĂ„ Montag i början. I Ray Bradburys roman tar bilderna över mĂ€nniskornas upplevelser i stĂ€llet för text, sĂ€ger Dennis Sanden.
NĂ„gon plakatteater vill han inte göra, men gĂ€rna en diskussionspjĂ€s. Han berĂ€ttar att han Ă€r fascinerad av dystopier och hade frĂ„n början tĂ€nkt sĂ€tta upp en annan klassiker, nĂ€mligen just â1984â. Dramatikern Lucia Cajchanova föreslog den hĂ€r istĂ€llet och det Ă€r hon som har gjort en ny dramatisering av boken.
Hon skriver pĂ„ Stadsteaterns blogg: âVissa saker Bradbury skrev om framtiden kĂ€nns förvĂ„nansvĂ€rt aktuella idag. Han skrev att alla tittade pĂ„ skĂ€rmar mest hela tiden och medicinerade sig sjĂ€lva med tabletter för att stabilisera stĂ€mningslĂ€get. Samtidigt Ă€r kvinnorna i romanen hemmafruar som tittar pĂ„ skĂ€rmar och mĂ€nnen de som Ă€r kulturbĂ€rare. SĂ„ har det inte riktigt blivit i verkligheten. Annat kĂ€nns överraskande men Ă€ndĂ„ inte frĂ€mmande. Som skildringar av mĂ€nniskor pĂ„ flykt som ett slags hjĂ€ltar. De Ă€r bĂ€rare av berĂ€ttelser och mod och insikter.â
Dennis Sandin och David Lenneman menar att sjĂ€lva genren, dystopier, ligger vĂ€l i tiden. Filmer som âHunger gamesâ och tv-serien âThe handmaids taleâ har gjort att intresset har ökat. En ny amerikansk filmatisering av âFahrenheit 451â Ă€r pĂ„ gĂ„ng i höst.
â Vi mĂ„ste stĂ€ndigt Ă„teruppfinna oss sjĂ€lva i en förĂ€nderlig vĂ€rld. Jag gillar att berĂ€tta historier dĂ€r saker stĂ„r pĂ„ spel och att det Ă€r upp till oss om vi vill förĂ€ndra och rĂ€dda vĂ€rlden, sĂ€ger Dennis Sandin.
Ăvriga medverkande i förestĂ€llningen Ă€r Crister Olsson i rollen som professorn och Malin Arvidsson spelar brandmannens fru. Nina Fransson har gjort scenografi och kostym och Mikael Svanevik har skrivit musik. Denna nya dramatisering av âFahrenheit 451â har premiĂ€r fredag 6 oktober pĂ„ lilla scenen.