Linnékvintetten firar dubbelt

Linnékvintetten har funnits i trettio år i år. De är jämnåriga med ett av sina mest populära evenemang i Uppsala, Tornmusiken.

Foto: Nina Leijonhufvud

Kultur och Nöje2016-06-28 10:00

– Det var vår dåvarande chef, Stig Larsson, som tog initiativet. Han väckte liv i en flera hundra år gammal tradition, säger Bengt Fagerström, musiker i Linnékvintetten.

Han missar att jag frågat om hur Linnékvartetten startade. Men det går på ett ut för Linnékvartetten har spelat sin Tornmusikserie varje sommar i trettio år, lika länge som blåsarkvintetten funnits.

Vi träffas i Musik i Upplands del av Konserthuset i Uppsala där Linnékvintetten har replokaler tillsammans med MiU:s övriga två ensembler, Uppsala kammarorkester, där Linnékvintetten ibland ingår som blåsare, samt Trio X. Med tanke på att denna kvintett har en rätt omfattande konsertserie precis framför sig är de förvånansvärt avspända.

– Här är vi varje dag och gnetar. Vi brukar komma överens om vad vi ska spela på våra konserter, men det handlar om fem starka viljor, avslöjar Paul Hägglöf.

De fem i Linnékvintetten är Bengt Fagerström och Paul Hägglöf på trumpet, Lennart Stevensson, horn, Birgitta Lagerstedt, trombon och den senast tillkomna medlemmen tubaspelaren Alexander Skylvik, som varit med i fem år. Bengt Fagerström har varit med sedan starten.

När han började spela i Uppsala 1981 var det i en statligt driven musikkår som ibland spelade storbandsmusik. 1986 bildades brassensemblen Linnékvintetten. 1988 skildes verksamheten från staten och organiserades om till regionmusik. Musikerna slutade spela militärmusik och omformades i mer konsertmässiga ensembler.

Linnékvintetten är anställda på heltid av Musik i Uppland, som numera har landstinget som huvudman. Uppgiften är att förse länsborna med musik.

– Vi har genom åren fått förändrade arbetsuppgifter och det har hela tiden funnits en stark önskan om att vi ska utveckla oss. Vi har gjort över fyrtio beställningar på nyskrivna verk för oss, säger Paul Hägglöf.

De har blivit mest berörda av spelningarna på barnsjukhuset och på avdelningar för palliativ vård, i livets slutskede.

– Första gången vi spelade där satt vi länge och väntade på publik, tills en personal sa att de öppnar dörrarna till patienterna så att de kan höra. De var för sjuka för att lämna sina sängar, berättar Alexander Skylvik.

Men de har också gjort spelningar tillsammans med musikklasserna som de gillat högt och de berättar att när de gör barnprogrammet "Majasånger" så fylls konsertlokaler med en månghövdad barnpublik. De har också spelat på kungens 60-årsdag och vid fem årliga ceremonier vid byggandet av Citybanan i Stockholm. Giget brukar avslutats med en explosion.

Nästa nyskrivna verk de ska genomföra blir till våren 2017. Det är beställt av Robert Sund och under en länsturné ska kvintetten ge det tillsammans med lokala körer på orterna de gästar.

Årets tornmusik startar tisdag 28 juni. Till den har var och en av medlemmarna satt ihop två program var.

– Det kommer att märkas vem, för programsättaren är den som presenterar konserten den dagen, säger Birgitta Lagerstedt.

Vid tolvslaget står de fem musikerna på en ultrasmal balkong på Domkyrkan och spelar en stund över domkyrkoplanen. Därefter kliver de ner för spiraltrappan och tar hissen en bit för att slutföra konserten i själva kyrkorummet. Som alltid inleder en fanfar av Uppsalatonsättaren Åke Eriksson men sedan är det olika program för varje dag, tisdag – lördag till och med 9 juli.

– Vi känner oss faktiskt musikaliskt besläktade med Torn-Pelle, skojar Paul Hägglöf.

Torn-Pelle kallades stadens brandvakt förr. Han bodde i Domkyrkotornet och blåste i lur om det utbröt brand i Uppsala.

I år gästas Linnékvintetten av organisten Andrew Canning seriens sista dag. Sedan får de sommarlov för att ladda inför ensemblens jubileumskonsert på Konserthuset i Uppsala 30 oktober.

Fakta Med rötter i medeltiden

Tornmusiken är en konserttradition med rötter i medeltiden. Det var då så kallade stadsmusikanter som vid bestämda tillfällen spelade ut över staden. Tornmusiken hade signalfunktioner, men användes även vid officiella högtidligheter, som vid doktorsprocessioner på Domkyrkoplan. I repertoaren fanns signaler, fanfarer, marscher, koraler och dansmusik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!