Linde ifrågasätter med humor

På lördag är det vernissage för konstnären Makode Lindes utställning Afromantics på Uppsala Stadsteaters teatergalleri. Hans verk ifrågasätter rasistiska fördomar, med humor.

Utställningen Afromantics handlar om att ifrågasätta fördomar, men konstnären Makode Linde vill inte säga att syftet med hans utställning är att spräcka fördomarna.- Det vore underbart. Men jag vågar aldrig ha några ambitioner att förändra världen.

Utställningen Afromantics handlar om att ifrågasätta fördomar, men konstnären Makode Linde vill inte säga att syftet med hans utställning är att spräcka fördomarna.- Det vore underbart. Men jag vågar aldrig ha några ambitioner att förändra världen.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Kultur och Nöje2009-11-20 09:31
Det är ett myller av svartmålade figurer som står uppradade i teatergalleriet på Uppsala stadsteater. Alla har rödmålade munnar med vassa tänder. Många ler stort, men tänderna låter iakttagaren förstå att det inte bara handlar om skratt och skoj.
- Det handlar om ett ifrågasättande av rasism och figurerna är som karikatyrer av fördomsfulla blickar, förklarar konstnären Makode Linde.

Han berättar att de flesta som ser utställningen skrattar först och sedan blir de mer allvarliga.
- Det blir som en sorts skratt som fastnar i halsgropen. Men det är ett allvarligt grundämne som jag försöker närma mig på ett humoristiskt sätt.
Idén fick han efter att ha varit hemma hos en kompis som börjat samla på 1960-talsprydnader av svarta människor, med en rasistisk underton.

- Jag blev lite provocerad över att min kompis helt okritiskt såg det som en kul inredningsdetalj utan att se den sjuka människosynen bakom. Samtidigt fick jag själv en sorts habegär till figurerna.
Tanken bakom Makode Lindes figurer går ända tillbaka till slaveriets tider. De närmast groteska ansiktena bottnar i de amerikanska så kallade Ministrel-showerna som framfördes från 1830-talet ända fram till mitten av 1900-talet.
- Det var vita människor som målat ansiktena med bränd kork och röda läppar just för att förlöjliga svarta.
Bland de drygt 200 figurerna finns bland annat tomtar, Jesusfigurer, kaniner, och kända ansikten som Betty Boop och frihetsgudinnan.

- Det handlar mycket om att jag tar ifrån dem deras orginalpersonlighet och bara smackar på med färg. När man ser dem som grupp blir man förblindad och har svårt att se vad de föreställer eller att se dem som individer. De är bara svarta, säger Makode Linde.
Även om han vill utmana omedvetna föreställningar menar han att syftet inte är att provocera.
- Personligen har jag svårt att se att det här skulle vara provocerande. Jag tycker att jag är den mest politiskt korrekta person som finns.

Makode Linde kritiserades dock förra året då han anordnat en klubb i Stockholm med bland annat levande, målade kycklingar. En av dem dog utanför klubben.
- Jag har inte dödat någon kyckling. Det negativa med publiciteten var att vissa fick för sig att min konst bestod i att döda kycklingar. Det låter som en hjärn- och hjärtlös provokation och jag är inte alls någon som provocerar inte alls för provocerandets skull.
Utställningen Afromantics går att se på Uppsala stadsteater fram tills den 3 januari.

Makode Linde är inte bara konstnär. Han har anordnat många klubbar i Stockholm och han har ett band som heter Mayonnaise Bandana Darkeners. Makode Linde har också ett nytt hemligt musikprojekt på gång till våren.

Har gått Adolf Fredriks musikskola, Rytmus och pluggat ljudteknik. Dessutom har han gått på Konstfack och nu studerar han vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!