Likheter jazz och schlager
KRÖNIKA JAZZ. Eurovisionsschlagern har två stora likheter med jazzen just nu: det kommer starka vinnare från Norge och de österländska melodislingorna är populära, skriver Björn G Stenberg.
Björn Stenberg
Foto:
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Musiken härstammar till del från den mångkulturella smältdegeln Andalusien där ett latin-arabiskt språk utvecklades. Här motbevisas Kiplings gamla tes att öst och väst aldrig kan mötas. Här pågår mängder av nivåer samtidigt vad det gäller rytmer klanger och med- och motspel, ändå är slutintrycket snarare meditativt. En riktig pärla till album.
Fransmannen Louis Sclavis är en bred kulturälskare. Han kar hyllat Ellington, Rameau, regissören Vanel och konstnären Pignon Ernest på skiva. På nya Lost on the way fortsätter han samarbetet med bland andra unga gitarristen Maxime Delpierre (kan bli riktigt stor), och sin gamle vapendragare, slagverkaren Francois Merville. Albumet visar upp en smittande energi och spelglädje i intrikata och svårspelade passager. PÅ något vis sammanfattar albumet mycket av de senaste decenniernas jazz.
Tjeckiske basisten Miroslav Vitous var en av originalmedlemmarna i banbrytande superjazzgruppen Weather Report. Han slutade efter att medlemmarna kommit ihop sig. Nu hyllar han de forna kollegerna på sitt nya album Remembering Weather Report. det blir inga "covers" av gamla favoriter men musik gjord mer i den anda som de första albumen hade. Det är härligt att höra han slika rytmiskt distinkta och skönklingande melodiska basspel igen. Med sig har han tre blåsare och trummisen Gerald Cleaver. Här minns man inte bara Vädergubbarna utan musiken pekar lika mycket framåt.
Den store avantgardepianisten Joakim Kühn har nyligen hunnit fylla 65. Sin förra födelsedag firade han i Marocko med att spela in med lokala musikern Majid Bekkas och spanjoren Ramon Lopez, plus gästartister från Benin och Sahara. Det är ett utmanade och modigt album som får världsdelarna att flyta ihop. Musiken hålls ihop fint av Kühns magnifika pianospel där han lyckas skapa fina klanger och intrikata minimelodier. Trots albumtiteln Out of the desert blir det aldrig sand i maskineriet.
Delvis Uppsalabaserade (basisten Hans Backenroth) Sweet Jazz Trio har tagit med sig stråkkvartetten The Gentilie Quartet på nya utmärkta albumet Little Girl Blue. det har blivit smakfull kammarjazz med en sötma i allt det blåa. Kornettisten Lasse Törnqvist och gitarristen mats Larsson spelar sedvanligt utsökt.
Christina Gustafsson hamnar ofta lite i skymundan av sin mer kända syster Rigmor. Nya albumet My Move gör tyvärr inte tillräckligt mycket för att ändra på det. Den yngre systern sjunger också bra och uttrycksfullt men har inte det där riktigt extra, än så länge.
Jon Balke: Siwan
(ECM/Naxos)
Louis Sclavis: Lost on the way
(ECM/Naxos)
Miroslav Vitous: Remembering Weather Report
(ECM/Naxos)
Joakim Kühn: Out of the desert
(ACT/Amigo)
Sweet Jazz Trio: Little girl blue
(Pb7)
Christina Gustafsson: My Move
(Prophone)