Måhända inte så känd för den breda allmänheten, men inom Musiksverige är Stefan Holmström ett känt och respekterat namn sedan flera decennier. Tidigare har han arbetat som producent bland annat på Kulturhuset i Stockholm och Sveriges Radio. I december 2007 kom han till UKK, några månader efter invigningen av den länge ifrågasatta kuben på Vaksala torg.
– Det var häftigt att för första gången i sitt yrkesliv få vara med och bygga upp något helt nytt från grunden. Vi brainstormade vilt och funderade på vilka vägar vi skulle gå. Jag, kollegan Patric Kiraly och dåvarande vd:n Magnus Bäckström kompletterade varandra på ett bra sätt. Patric med sin inriktning på nyare musik, Magnus med sin bakgrund inom folkmusiken och jag som kom från den klassiska musiken.
Den elvaåriga resan inom UKK:s programgrupp beskriver han som brokig och innehållsrik. Milstolparna har varit många.
– Sacred Music Festival var väldigt viktig för UKK:s själ under de första åren. De koncentrerade satsningarna på först Sjostakovitj alla 15 stråkkvartetter känns också bra att se tillbaka på. Den typen av temasatsningar kändes först djärv men slog väl ut, så vi fortsatte med Beethoven-, Bartok- och nu senast Bach-teman.
Han nämner också den elektroniska Voltfestivalen och danssatsningen K.R.O.P.P. som viktiga för UKK. I bägge projekten var han i högsta grad delaktig.
Stefan Holmström ligger även bakom många av de stora konserter som UKK arrangerat i egen regi genom åren. Han är själv violinist och minns med glädje virtuoserna Anne-Sophie Mutters, Hillary Hahns och Gidon Kremers konserter. Kompositören och pianisten Philip Glass Uppsalabesök var en annan höjdare
– Det största namnet för den breda allmänheten är nog Elvis Costello. Den bokningen tog tid att få i hamn, men det gick till slut. Innan han sade ja ville han gärna veta vilka som spelat hos oss tidigare och vad UKK var för ställe, berättar Stefan Holmström.
Vid årsskiftet lämnade han UKK som han under elva år var med om att bygga upp till ett av Sveriges mest ansedda konserthus.
– Jag vill fortsätta att arbeta inom musiken och har några projektarbeten på gång. Sen kommer jag troligen att söka nytt jobb. Det finns en frihet och en möjlighet i att lämna en arbetsplats efter många år, säger han.
Orsaken till avslutet är han förtegen om.
– UKK och jag är överens om att jag ska gå vidare.