– Vi beställde egentligen tre ton, men jag misstänker att det är mer, säger Charlotte Nordin medan hon lastar en skottkärra från högen vid Köttinspektionens dörr.
Leran skimrar lite åt blått och har en del gruskorn och tegelbitar i sig. Den kommer från ett tegelbruk i Enköping. Utställningen som fått titeln "Ytan under" har vernissage på lördag. Två konstnärer med lite olika förhållningssätt till materialet lera ska presenteras för Uppsalapubliken. Förutom Charlotte Nordin är det också Anna Tedestam. De båda har inte bara lera som gemensamt uttrycksmedel, de har också andra beröringspunkter. Mötet mellan det medvetna och det undermedvetna, till exempel, något som verkar fascinera och inspirera dem.
– Min del av utställningen har titeln "Serendipity". Det betyder att man söker något men finner något helt annat, förklarar Anna Tedestam medan vi går runt bland hennes glaserade keramikföremål i ett av utställningens tre rum.
– Jag utgår ifrån drömmar och gestaltar dem lager på lager, ungefär som ett mentalt vindsförråd. Det finns inget material som kan bära sig själv så mycket som lera, säger hon.
Tidigare har hon gestaltat mycket i dockskåpsformat, byggt små rum av olika slag. Nu låter hon rummen bli lite större och några av dess föremål hamnar också utanför dess väggar. Anna Tedestam arbetar också med att forma skräp och sedan gjuta av, glasera och bränna. Som föremålet i nästa rum. Där har hon utgått från bubbelplast, gjutit en form och sedan fyllt den med lera. Skulpturen ser hon som ett möte mellan det artificiella och naturen.
– Bubbelplasten tvingar sig på naturen som en onaturlig kofta, säger Anna Tedestam.
Liknande tankegångar har Charlotte Nordin. Hon pratar om leran som "Moder Jord", allts ursprung och som är möjlig för människan att forma med egna händer. Ett helt rum i utställningen ska vara fyllt med lera på golvet. Ur den håller några pålar på att få form och resning. Än så länge är de mindre pålarna och basen på den stora försedda med plast. Leran får inte spricka. Verket "Totempåle" kommer egentligen att färdigställas under hela utställningsperioden. Dels ska Charlotte Nordin vara där då och då och komplettera. Dels har hon tänkt sig att besökarna kan få fylla varsin form med lera och sedan fästa den biten på en viss plats på skulpturen.
– Jag vill ha det mer organiskt och inte göra statiska föremål som ska stå i all evighet. Det känns bra att publiken kan vara medskapande också, att det bygger på interraktion. Skulpturen kommer sedan att bli lera igen, när utställningen är slut.
I Charlotte Nordins skulpturer är leran i sin råaste form, helt obränd. Den kan gestalta minnen och hon förlitar sig på sin egen intuition. Varje gång hon arbetar med leran blir det något annorlunda. Hon tycker det är skönt att göra något med händerna i vår annars så högteknologiska tid.
– Det är den fjärde totempålen jag skapar för någon utställning. Jag ser det som att jag lånar och ger tillbaka till Moder jord, skapar landskap som jag kan göra performance i, "Living landscape". Det ska jag till exempel göra på invigningen på lördag och som alltid när jag gör performance i lera kommer jag att vara vitklädd.
Utställningen "Ytan under" kan ses till och med 10 september. Under Kulturnatten håller konstnärsgruppen Haka öppen lerverkstad för barn och vuxna och det blir då också ett nytt performance av Charlotte Nordin.