– Mig veterligt har ingen dansföreställning skapats för Uppsala stadsteaters ensemble tidigare. Jag har smugit in på några repetitioner och tittat när de repeterat med koreografen och regissören Birgitta Egerbladh och det verkar bli något alldeles extra, säger Petra Brylander, chef för Uppsala stadsteater.
Föreställningen ska handla om människor i vardagen och i drömmen. Texter ur världsdramatiken är dess bas, men sedan är det förstås en del rörelse också. Birgitta Egerbladh är en namnkunnig koreograf som uppmärksammats bland annat för sin nytolkningar av världsdramatik som i "Tjechovträdgården" på Stockholms stadsteater, men också för sitt samarbete med humorgruppen Klungan.
Vårens repertoar är i stort planerad av Petra Brylanders företrädare, Linus Tunström. Men ett och annat har hon kunnat plocka in. Just ”Löwensköldska ringen” är ett projekt som Tunström och hon hann besluta tillsammans.
– Jag jobbade tillsammans med regissören Anna Azcárate under min tid som chef för Malmö stadsteater då hon satte upp ”Jane Eyre”, berättar Petra Brylander.
– Den här föreställningen ska bli en släktskröna baserad på alla tre romanerna i sviten och dramaturgerna har haft ett hårt jobb med att välja vad de ska ta med. Skådespelarnas kostymeringar kommer att vara från tiden handlingen utspelas.
Vårens allra första premiär på Uppsala stadsteater är en lekfull komedi av Neil Simon. Den bygger på flera humoristiska noveller av Anton Tjechov och regisseras av Aksel Morisse som är skådespelare i Stadsteaterns ensemble. Fyra skådespelare delar på ett trettiotal roller. Pjäsen har spelats under sommaren på Marsvinsholms slott i Skåne, men har omarbetats för Uppsalascenen.
"Verklighetens folk" är ännu en urpremiär. Här handlar det om metateater, då handlingen utspelas på en teater där man ska arbeta fram en pjäs om barnfattigdom. Men de inblandade i produktionen blir osams om vad som ska berättas och hur.
En av vårens föreställningar, ”Ni kan kalla mig Ernst” är ett gästspel från Malmö stadsteater som Petra Brylander har regisserat. Cecilia Lindqvist gestaltar författaren Victoria Benedictsson som skrev under pseudonymen Ernst Ahlgren. Handlingen utspelas hennes sista natt, på ett hotell i Köpenhamn.
– Den spelas på skånska, vi får väl se om Uppsalapubliken förstår dialekten, säger Petra Brylander.
Hon berättar i nästa andetag att hon själv kommer att stå på scenen i en monolog i februari med titeln ”Livet kom så plötsligt”. Även den har getts på Malmö stadsteater tidigare och är ett nytt inslag i vårprogrammet. Enn annan programpunkt ur teaterchefens bagage från Malmö är en konsert med folk- och världsmusikbandet Tarabband.
– Det bildades av irakiska musikern Nadin Al Khalidi och svenska Gabriel Hermansson i Malmö 2008. De spelar arabisk-svensk folkmusik och har turnerat över stora delar av världen, berättar Petra Brylander.
I ett samarbete med Stockholms dramatiska högskola har skapats en tangoföreställning, "Real talk" som ska ges i Stadsteaterns dekorverkstäder i Boländerna. Föreställningen ska handla om den argentinska tangons historia. Pavel Kohuts absurda pjäs "Krig på fjärde våningen" sätts upp av Mikaela Ramel och hennes uppsättning av "Doktor Glas" får också nypremiär under våren.
Unga teaterbesökare kan uppleva scenkonstkollektivet Nyxxx interaktiva "Nattens gudinna" och en ny pjäs som har arbetats fram utifrån några ungdomars erfarenheter och upplevelser i norra Uppland. ”Långt härifrån”. Stadsteaterns ungdomsensemble ger också en helt ny pjäs baserad på egna erfarenheter av ensamhet.