Lasse Åberg visar souvenirer
Lasse Åberg slår ett slag för den dåliga smaken och visar ett berg av souvenirer på Upplandsmuseet.
Foto: Staffan Claesson
— Det började med att vi terroriserade en god vän med saker vi skrattade åt. Han ställde in dem i ett skåp som han kallade fulskåpet. Sedan fick jag idén att göra en bok, och då accelererade det. Jag finkammade loppisar, Emmaus, Röda Korset och allt vad de heter, säger Lasse Åberg.
Souveniren handlar om att artikulera plats, om att föra en resa i bevis och om att minnas. Och souveniren är ett ovedersägligt bevis på att allt kan förvandlas till guld, eller åtminstone på att det alltid finns en alkemist som är villig att försöka, och framför allt så visar souveniren som företeelse att steget från entreprenörskap till galenskap inte alls behöver vara särskilt långt.
— Jag brukar säga att det som krävs för att ett föremål ska få vara med i samlingen är bondfångeri, dålig smak och ofrivillig humor, säger Lasse Åberg och visar två av sina favoritföremål. Det ena är en liten oansenlig träljusstake som är agerar minnesplakett för silverstaden Sala. Det andra är en batong som det står "Marocko" på.
En träslev från Borlänge, ett hangarfartyg i tenn som också är en cigarettändare, orientaliserande små skulpturer från främmande länder, prydnadstallrikar med kungaparet och Björn Borg, en plastren från Piteå, en Musse Pigg från Chamonix. Igenkänningsfaktorn är hög och skrattfaktorn ännu högre. Men föremålen berättar också något om vårt sätt att leva. När charterturismen slog igenom på 60-talet var souveniren till exempel ett sätt att visa att man hade råd.
— Det här är i högsta grad kulturhistoria, säger Lasse Åberg.
"Souvenirer - En inblick i den exotiska formvärld som flyger under esteternas radar"
Öppnar den 18 april och pågår till den 27 september
Öppnar den 18 april och pågår till den 27 september
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!