Långsamt kondenserat och samtidigt vilt
KONSERT. Småkalla regndroppar föll över Parksnäckan i Uppsala, men hettan i New Tango Orquestas experimentella musik gick inte att ta miste på, skriver Johanna Åberg.
Koncentrerat. New Tango Orquestas Josef Kallerdahl, kontrabas, och Per Störby, bandoneon, under intensiv koncentration på Parksnäckan.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Svenska kvintetten New Tango Orquesta har hyllats på olika håll i världen för sin nyskapande uppryckning av nytangon.
Onsdagskvällens konsert sveper mellan långsamt kondenserat och vilt och dramatiskt. I första kategorin finns inledande Nemo, som inte spiller någon energi åt "fel" håll, och delar av nya stycket The swan crash concert: Still life, som också presenteras som inspirerat av minimalismens Philip Glass. I andra kategorin finns en fantastisk Bestiario, med sina utsvävande vinkar åt traditionell tango och sina fulsnygga stövelklafseffekter från Per Störbys bandoneon. I The swan crash concerts andra del blir violinisten Livet Nords spel aggressivt drivande på ett närmast smutsigt vis, och Berlin, som blir konsertens avslutande stycke före extranumren, hotar hela tiden att brista ut i intensiv traditionell tango, utan att faktiskt göra det. En del intellektualism möter en del knivslagsmål och hettan från krocken sprider sig långt utanför Parksnäckans bänkrader.
Till sist tackar en blygsam Per Störby publiken för att de lyssnat så duktigt och koncentrerat. Det var ingen direkt uppoffring, om man säger så.
New Tango Orquesta
Parksnäckan, Uppsala, onsdag
Parksnäckan, Uppsala, onsdag
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!