Långkörare i ny skrud

Med den senaste delen försöker utvecklaren Codemasters hitta tillbaka till sina rötter med "Grid".

Det finns flera olika biltyper att köra. Variationen är kanske det bästa med Grid: Autosport.

Det finns flera olika biltyper att köra. Variationen är kanske det bästa med Grid: Autosport.

Foto:

Kultur och Nöje2014-06-30 10:02

Racingspel är en genre som kräver sin utvecklare, särskild sett till det realistiska segmentet. Både den ärrade veteranen som plöjt varenda titeln på marknaden och nybörjaren ska vara nöjd. Balansen är svår att lyckas med, vilket inte minst har visat sig i tidigare ”Grid”-spel. Serien har alltid varit mer arkad än simulator, men med det första spelet lyckades man ändå skapa en trovärdig bild av hur ett verkligt race kunde se ut. ”Grid 2” var i jämförelse extremt lätt att sätta sig in i, vilket skrämde bort fansen.

Inför ”Grid: Autosport” har Codemasters pratat mycket om att hitta tillbaka till den formel man hade i originalet, och visst märks det med all tydlighet. Det gäller exempelvis att planera kurvtagningarna på helt andra sätt än i föregångaren – är man inte försiktig hamnar man snart i gruset och blir hopplöst sist.

För den med mindre erfarenhet finns ett antal hjälpmedel att tillgå, bland annat möjligheten att kunna spola tillbaka tiden vid misstag. Ju fler hjälpmedel som är påslagna, desto mindre poäng delas ut efter avslutad tävling, vilket i slutändan gör att det tar längre tid att låsa upp nya banor.

I sedvanlig bilspelsanda finns det naturligtvis ett gäng olika fordon att välja mellan. Här sträcker sig utbudet från mer traditionella och lättkontrollerade bilar som Ford Focus och Honda Civic till fartmonster som McLaren F1 och vår svenska Koenigsegg Agera R. Varje bil kräver sin särskilda körstil och det tar ett tag innan man är bekväm bakom ratten på ett nytt vrålåk. Tyvärr känns det tråkigt att gå tillbaka till de långsammare alternativen efter att ha kört runt med en topptrimmad formel 1-bil.

En viktig del i ett lyckat racingspel är annars fysiken och här märks det att Codemasters har varit med ett tag. Samtliga bilar har en skön tyngd som gör att det känns naturligt att kontrollera dem. Under loppens gång händer det också att motståndare krockar med varandra, voltar eller kör av banan, vilket späder på autenticiteten.

”Grid Autosport” är också bäst under intensiva tävlingar där det inträffar saker mest hela tiden. Det kan mycket väl hända att en motståndare som man desperat har jagat under flera varv begår ett misstag och snurrar ut i gruset, likaväl som att en seriekrock inträffar precis framför nosen på en. Och även om det inte alltid håller lika hög nivå är ”Grid Autosport” i sina bästa stunder ett av de mest välgjorda bilspelen de senaste åren.

Racing

Grid: Autosport

Utvecklare: Namco Bandai

Plattform: Playstation 3, Xbox 360, PC

Åldersgräns: 3 år

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!