Lagomrock med Hovet

I allmÀnhet Àr det inte en liten del av ett rockbands identitet som ligger hos sÄngaren. Men nÀr Lars WinnerbÀcks kompband Hovet spelar in och ger ut en skiva medan de ÀndÄ har paus frÄn solokvistande WinnerbÀck ligger sÀrarten pÄ ett annat plan. I sant demokratiskt nyproggig anda (jo, de anvÀnder p-ordet sjÀlva) delar alla medlemmar pÄ sÄngen; tvÄ kvinnor och fem mÀn som har en extremt tydlig diktion gemensam, dÀr prickarna över À:na nÀstan sticker i ögonen och r:en rullar som trumvirvlar, men annars Àr helt olika sÄngarpersonligheter.Det Àr ett uppenbart betydelsedrivet sÀtt att sjunga, det Àr orden snarare Àn ljuden som Àr viktiga hÀr. Drivna artister som de var redan innan Lars WinnerbÀck kom in i bilden har de sÀkerligen ÀndÄ lÀrt sig en hel del av den manliga sÄngartradition som strÀcker sig frÄn WinnerbÀck i den omedelbara nÀrheten via Pugh till Springsteen ­ och Ola Magnell för den delen.Hovet Àr knappast ett singelband, för det Àr rösterna för olika och musiken för traditionellt stabil. Det Àr nog svÄrt att pricka in att Àven den Idde Schultzsjungna VÄra hjÀrtan Àr en HovetlÄt om ens förhÄllande till bandet börjat med förstasingeln Silverfisken.Men pÄ en fullÀngdsskiva blir bilden en annan. HÀr Àr det i stÀllet de vedertagna greppen, de vÀlbekanta körerna och pianofigurerna som ger de tretton lÄtarna enhet. NÀr Hovet Àr bÀst gör de kompetent rock av det slag som brukar kallas bredbent, inte lika vidvinkelarrangerad som förebilden Springsteens och ibland nÀstan ivrigt nybörjarnaiv; mer lagom och just dÀrför mysig.

Kultur och Nöje2004-10-29 00:00
3
Hovet (Hovet/Universal)|Hovet
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!