Lågmäld vardagsdramatik
Färgerna i I skuggan av värmen går i samma skala som i Roy Anderssons filmer. Det är långsamt och intensivt berättat, men med hål i dramaturgin, skriver Susanne Sigroth-Lambe.
Malin Crépin och Joel Kinnaman är trovärdiga som kärlekspar med förhinder i dramat I skuggan av värmen.
Foto: SF
Malin Crépin gestaltar sin Eva med stor trovärdighet. Den finns från den självsäkra gången under sin väktartjänstgöring till heroindosen hon trycker i sig på toaletten vid väktarnas omklädningsrum.
Mötet mellan henne och polisen Erik är ganska stumt. Bokstavligen. När deras relation sedan rullar i gång är det fortfarande inte med ord som de verkar nå varandra.
Ändå sugs man in i deras berättelse. Någonstans mitt i filmen finner jag att jag bryr mig om dem och hur det ska gå. Även Joel Kinnaman gestaltar sin Erik med trovärdighet och realism.
Några scener känns klichéartade. Det är till exempel många närbilder av stripiga hårslingor och brustna ögon och vi som sett Stefan Jarls Modstrilogi är välbekanta med dessa scener med narkomaner i hissar på Stockholms central.
Lågmält och intensivt berättar långfilmsdebuterande Beata Gårdeler en kärlekshistoria mellan en heroinist och en polis. Men det dramatiska bygget har några hål. Kanske är det för att jag inte läst Lotta Thells självbiografiska bok.
I skuggan av värmen
Regi: Beata Gårdeler
Royal. Manus: Karin Arrhenius efter Lotta Thells självbiografiska roman med samma namn. Foto: Gösta Reiland. Musik: Ola Flöttum (med norskt ö). I rollerna: Malin Crépin, Joel Kinnaman, Malin Vulcano, Martin Aliaga, Marianne Karlbeck, Johan Holmberg med flera.
Regi: Beata Gårdeler
Royal. Manus: Karin Arrhenius efter Lotta Thells självbiografiska roman med samma namn. Foto: Gösta Reiland. Musik: Ola Flöttum (med norskt ö). I rollerna: Malin Crépin, Joel Kinnaman, Malin Vulcano, Martin Aliaga, Marianne Karlbeck, Johan Holmberg med flera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!