Kulturpubliken ökar i Uppsala

Det råder en ökad publiktillströmning i evenemangens och konserternas Uppsala. Detta visar siffror från Katalin, Uppsala Konsert & Kongress och Reginateatern.

Stadsteatern, Uppsala Konsert & Kongress och Katalin - alla upplevde en positiv besökstrend år 2010.

Stadsteatern, Uppsala Konsert & Kongress och Katalin - alla upplevde en positiv besökstrend år 2010.

Foto: UNT arkiv

Kultur och Nöje2011-02-19 08:13

Under 2010 upplevde samtliga en positiv trend sett till antalet betalande besökare.
Något sämre gick det emellertid för Uppsala stadsteater, som sålde cirka 3 400 biljetter färre jämfört med 2009. Lasse Blom, marknadsförare, menar att 2009 års två storsuccéer, Knutby och Hantverkarna ligger bakom tappet. Han tillägger att den vikande publiksiffran är småpotatis i sammanhanget.
– Men det är alltid roligt att slå förra årets siffror, så är det ju.
Hur många som kommer att leta sig till Stadsteatern 2011 kan han inte svara på, men han hoppas att Låt den rätte komma in blir en publiksuccé.

Om 2010 var ett mindre bakslag för Uppsala stadsteater var det en stor succé för Reginateatern som hade sitt bästa resultat sedan starten 2005. Sammanlagt 35 778 personer löste biljetter till de 307 föreställningarna. Paul Kessel, teaterchef, blev själv överraskad.
– Jag visste att vi hade haft mycket folk, men inte i den här utsträckningen. Siffran blir nog svår att toppa i år.
Han ser att fem års hårt arbete för att etablera teatern börjar betala av sig, vilket märks hos både publik och artister.
– Jag tror att vårt program lockar. Det är brett och av hög kvalitet. Vi hade en beläggning på 67 procent på den stora scenen. Om vi ligger högre än så har vi inte chansat tillräckligt. Då har vi blivit för kommersiella, säger Paul Kessel.

Kommersiell verksamhet har inte heller högsta prioritet hos Uppsala Konsert & Kongress. Man har enligt vd:n Magnus Bäckström ett kulturpolitiskt uppdrag som innebär att man ska nå många olika publikgrupper med ett genremässigt vittomfamnande program.
– Vi kommer inte att satsa mer på populism på för att få fler betalande besökare, säger han.
Jämfört med 2009 minskade man antalet konserter under förra året. Men detta medförde inte färre besökare – man bättrade i stället på snittet och gick från 83 459 besökare till 87 389. Det har varit en del av planen: att satsa hårt från början med många konserter. Först nu börjar man närma sig ett slags normalläge.
– Vi är jättenöjda med 2010 och de föregående åren. Några radikala förändringsplaner för vårt arbete finns inte, säger Magnus Bäckström.

Katalin, som har ett annorlunda konsertutbud jämfört med UKK, går också framåt. Med råge. Enligt Jonas Curling, musik- och marknadschef, ökade man antalet sålda biljetter från cirka 22 000 till cirka 35 000 under förra året, den största ökningen av alla.
– Det är helt sjukt faktiskt. Men vi har jobbat hårt och genomfört många förändringar på en gång.
Förändringarna som lett till stegringen är bland annat ett nytt system för biljettförsäljning där man ligger ute i god tid med sina artister, ny hemsida, nytt program.
– Även om det låter hemskt så har vi kanske blivit lite mer kommersiella också, säger Jonas Curling.
Trenden med ökande publiksiffror på Katalin verkar hålla i sig även under 2011. Extrainsatta konserter med exempelvis The Ark och Eldkvarn har redan sålt slut, vilket ökar biljettvolymen ytterligare.
– Det ser bra ut och vi är supernöjda, konstaterar Jonas Curling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!