Kulturnatten växer
Under lördagseftermiddagen och kvällen pågår Kulturnatten i Uppsala. Flera nya arrangörer märks bland årets mer än 300 olika programpunkter som till exempel Lennakatten, Åkanten och Estniska institutet. Kulturnattsbesökaren kan få ta del av all möjlig kulturutövning på skilda nivåer, från knyppling till kampsportsdans.
Elise Rhodin är Kulturnattsgeneral och samordnare för Kulturnatten 2002. Evenemanget har samlat Uppsalas kulturarbetare som visar upp sig i 360 olika programpunkter.
Foto: Pelle Johansson
Till nyheterna för året hör en resa efter ångloket Lennakatten tillsammans med författaren Lars-Erik Larsson och illustratören Keijo Lakso, The Future Café
( f d Vita huset) som kör ett vediskt och meditativt program vilket också innefattar kampsportdans, samt Domkyrkan som ägnar eftermiddagen och kvällen åt 1600-tals mannen Olof Rudbeck i bild och i musik (han var också kompositör).
Litteraturen får stor plats
Litteraturen får en stor plats i år, kanske främst i form av författarstafett i Missionskyrkan, där några av Uppsalas mest kända författare fått 20 minuter var. Flera ungdomsarrangemang finns också, de flesta inom musik, men också en dansföreställning på Grand.
Några av årets programpunkter är välkända långkörare som återkommit år från år. Som till exempel Domtrappskällarens servering av strömming i porten och Upplandsmuseets visningar och Stadsteaterns öppna repetitioner av höstens föreställningar.
Det mesta är gratis för kulturnattsbesökaren. Några museer tar inträde, så även ett par teatergrupper, tornerspelen i Odinslund samt Slottsbiografen som visar stumfilm till levande musik.
— Vi serverar ju faktiskt förtäring till vår föreställning, därför kostar biljetten, säger Maud Nyberg på Panikteatern, som ger Don Quijote på Den lilla teatern.
Fler väktare
Museum Gustavianum hör också till de som tar ett inträde.
— Det är för att vi inte kan ta in hur många besökare som helst. Enligt brandskyddsmyndigheterna får bara ett visst antal besökare vistas i våra lokaler samtidigt. Det är också därför vi har utökat antalet väktare i våra lokaler under Kulturnatten. Skulle det börja brinna måste folk snabbt kunna ta sig ut, säger Cecilia Ödman på Museum Gustavianum.
Ett kännetecken för Kulturnatten är de flesta evenemang blir fullsatta, något som man från Kulturnattsledningens sida kallar både problem och glädjekälla.
— En av poängerna med Kulturnatten är ju att man vill ge möjligheter för människor att uppleva saker som de inte skulle gått på annars. Men vi håller på att uppfostra arrangörerna i brandskydd säger Elise Rhodin som är Kulturnattsgeneral.
Tålamod och reservplaner
Några arrangemang, som t ex Stadsteaterns öppna repetitioner kräver att man skaffar gratisbiljetter innan.
— Det är svårt att förutsäga hur många som kommer på de biljettlösa arrangemangen. Det kräver tålamod och reservplaner av arrangörerna. Många programpunkter får gå i repris i stället för att man tar in överfullt i salongen, säger Elise Rhodin, som annars också är tjänsteman vid Kulturförvaltningen.
Kulturförvaltningen sysslar med Kulturnattens alla övergripande frågor. Förutom att den skriver ihop programmet är det ett oändligt antal större och mindre problem som ska lösas. Transport av bajamajor tillexempel, avspärrningar och polistillstånd och affischer. I förvaltningens budget för evenemanget ingår också förlorade p-intäkter för kommunen och övertid för personalen. Det är avsatt 218 000 kronor och en stor del — 100 000 kronor - går till marknadsföring.
Fåt betalt
— Alla de artister Kulturförvaltningen engagerar får betalt. Det är inte meningen professionella kulturarbetare ska jobba gratis vid ett sådant här tillfälle — i synnerhet som de har det kärvt under resten av året. Men en del andra arrangörer låter exempelvis professionella artister få arvode medan amatörer kan få ersättning enbart för sina utlägg, säger Elise Rhodin.
Det har hänt att ett par arrangörer nekats få vara med, eller snarare lirkats bort.
— Vi sa inte direkt nej, utan rekommenderade en annan lokal och kanske ett annat tillfälle åt en konsert med medföljande Miss wet t-shirttävling förra året. I år ville också en tv-kanal ha uttagning till sin artistdokusåpa på Fyristorg just denna kväll, men vi sa att det var fullbokat där och föreslog dem Fyrishov i stället.
Inga öltält
Arrangörerna för Bayersk kulturafton, numera Oktoberfestivalen, och Fyrisfestivalen har också framställt önskemål om att få samköra, men efter diskussioner beslutat sig att ha dem på andra tider under året.
— Några öltält vill vi inte ha på Kulturnatten, säger Elise Rhodin.
— Marknadsstånden kommer ändå, utan att vi har varit inblandade, likaså flera trubadurer och eldslukare som bara ställer sig på en ledig plats på en gågata. Men alla inblandade verkar ändå rörande eniga om vad som faktiskt är kultur.
Redan nu har förberedelsearbetet för nästa års Kulturnatt dragit igång. Ett bekymmer är att kommunens scenvagn håller på att ge upp och nog inte håller igenom en femtonde Kulturnatt. Efter lång och trogen tjänst får man nog säga.
UNT-fakta
KULTURNATTEN 2002
Årets Kulturnatt i Uppsala är den 14:e i ordningen och innehåller cirka 360 programpunkter.
Störst och mest förekommande är musiken: 650 musiker, proffs och amatörer, framträder i 114 musikarrangemang.
Därnäst kommer bildkonsten: 65 konstnärer finns representerade i 60 programpunkter. De flesta av konstnärerna har Uppsalaanknytning.
44 av årets programpunkter är tänkta för barn.
Den första Kulturnatten hölls 1989 och drivande krafter bakom var dåvarande chefen för Upsala stadsteater, Åke Lundqvist, Mats Åkerlund på Radio Uppland och Frans-Olof Brunzell på Kulturförvaltningen. Den allra första kulturnatten i Uppsala hade 37 arrangemang.
Inte ett enda klagomål har kommit in om att det varit för hög ljudvolym under någon Kulturnatt.
Hela programmet finns på nätet: www.uppsala.se/kulturnatten
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!