Koreansk konst på Världskulturmuseet
- Det är ett jätteverk han har skapat, en stor vägg som säkert är sextio meter lång och tre meter hög. En riktig rumsdelare, säger Ulf Kihlander på Statens konstråd.
42-årige Do-Ho Suh är tidigare relativt okänd i Sverige. Han skolades först som konstnär vid universitetet i Seoul, och flyttade sedan till USA där han fullföljde sin utbildning vid Rhode Island School of Design och universitetet i Yale. De skilda synsätten på samhället och konsten i Sydkorea och USA präglar Suhs skapande. Det kollektiva koreanska tänkandet ställs mot det individualistiska USA.
Ulf Kihlander är projektledare på Statens konstråd. Han har valt ut sydkoreanen till uppdraget för Världskulturmuseet.
- Do-Ho Suh glider mellan de två synsätten på ett väldigt intressant sätt, säger han. Han influeras av Koreas tillverkningsindustri där man gör saker i oerhörda antal och laddar det sedan med det västerländska sättet att se på konst. Kollektivet kontra individen.
Ulf Kihlander beskriver det stora permanenta konstverket på Världskulturmuseet, kallat "Screen", som en tvådelad skapelse.
- Den ena delen är gjord i glas, och på avstånd ser man människofigurer stående på varandra som i en mur, de håller upp varandra. När man kommer närmare blir de som pixlar. Den tredimensionella skulpturen ser ut som ett hönsnät eller ett pixelsystem på håll, och när man kommer nära ser man att det är plastfigurer med unika utseenden.
På tisdagen finns Do-Ho Suh på plats i Göteborg och presenterar sitt konstverk. I Sverige har han tidigare medverkat med mindre verk på utställningen Sculptura 02 i Falkenberg och Stockholm Art Fair 2002.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!