Kör med unik klang

Den svenska sångensemblen Lamentabile Consort har efter ett antal års uppehåll återupptagit sin konsertverksamhet. Dess unika klang, med engelsk förebild av fem manliga vokalister med en countertenor (kontratenor, falsettsjungande) i hög klangtopp, ansågs värd att bevara.

Kultur och Nöje2004-10-12 00:00
Samarbete mellan Musik i Uppland och kyrkliga samt kulturella verksamheter i Gottsunda resulterade i att gruppen i söndags kväll framträdde i Gottsunda kyrka.
Ensemblens klangbild lämpar sig förmodligen allra bäst för vokalpolyfoni från renässansen. Just med två sådana verk inleddes konserten: En motett av William Byrd och en mässa i tre satser av G P da Palestrina. Mässan var inte polyfoniskt genomkomponerad, utan polyfona och enstämmiga gregorianska avsnitt växlade. I båda verken imponerade sångarnas flödiga frasering och jämna totalklang.

Ljummet resultat
Frågan är om man inte brände bästa krutet redan från början. I ett senare framfört medeltida verk, ett organum med titeln Beata viscera av Perotinus (1200-talets Paris), blev totalintrycket bara trist. När man gav sig in på manskörsrepertoar och av och till använde kontratenor — rösten till att dubblera översta sångstämman blev resultatet ljummet i både klang och tolkning — sedan må tonsättaren heta Poulenc, Rossini, Saint-Saëns eller Söderman.
Ett välkommet avbrott var dock de trestämmiga kompositionerna om Mark ( = evangelisten Markus) och John (= Johannes döparen) av Peter Dickinson. Denna knepigt fritonala kyrkomusik utfördes av Mikael Bellini, kontratenor, Gunnar Andersson, tenor och Olle Sköld, bas. De sjöng med stort patos och utmärkt helhets- uppbyggnad.

Svängde loss i extranummer
Två negro spirituals framfördes till sist. Den första handlade om hur Lazarus uppväcktes från de döda, den andra om att "inte ha tid att dö". Passande kombination. Tidigare i konserten var det just ensemblens mjuka klanger som imponerade mest. Men här behövdes kraft och mycket swing. Sångarna fungerade bäst tillsammans i dessa Spirituals just när de bjöd på detta, annars lät det alltför prydligt svenskt.
Man bjöd t o m på en Spiritual till som extranummer, och här svängde man loss riktigt ordentligt. En bra final, men borde inte den låten ha ingått i ordinarie programmet?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!