Den kände engelske konstnären Tony Craggs skulpturer Chain of Events och Discussion, vid Resecentrum, har värderats till 6 miljoner kronor. En kostnad som såväl kommunen som Trafikverket och Jernhusen stod för vid uppförandet. 1 mars i år överläts dock skulpturerna till kulturnämnden, som nu har ansvaret för omvårdnaden.
En gentil gåva kan tyckas, men kanske också ett sätt att bli av med framtida skötselansvar menar Lisen Hessner, som tidigare arbetat med frågan på kulturkontoret och som också var den som föreslog konstverken som utsmyckning vid Resecentrum.
– Det förefaller helt riktigt att kulturnämnden och kulturkontoret ska ansvara för skötseln av skulpturerna då det är här som kompetensen finns. Dessvärre finns inte tillräckliga anslag i kommunens budget för vård och underhåll av den i dag ganska omfattande samlingen av kommunal offentliga konst, säger Hessner.
Också Anna Ehn, intendent för offentlig konst på Uppsala Kommun, bekräftar det ekonomiska dilemmat.
– Naturligtvis är vi glada att ha fått Tony Craggs skulpturer i våra samlingar – men det innebär också ett ansvar för dem, säger Anna Ehn.
– Statyer har blivit vandaliserade och rispade. Dessutom är inte sockeln helt färdig på Chain of Events. Det måste åtgärdas men vi vet inte när det blir. Vi arbetar med en underhållsplan, som gäller all offentlig konst, och det måste tas i tur och ordning, säger Anna Ehn.
I dagsläget har man räknat ut att renoveringen av skulpturen Discussion kommer att kosta 102 000 kronor. En kostnad som den interna styrgruppen för Resecentrum, och indirekt gatu- och samhällsmiljönämnden, lovat bekosta innan man släcker ner projektet Resecentrum, som nu är slutfört och därmed upphör, berättar projektledaren Catharina Danckwardt-Lillieström.
– Det finns 102 000 kronor avsatta till reparation, blästring, patinering samt loss- och fastsättning – förutsatt att åtgärderna görs på plats så att plattorna i Centralpassagen inte skadas, säger Catharina Danckwardt-Lillieström.
Lisen Hessner påpekar dock att man först måste bli klar över om hela patineringen på skulpturen måste bytas eller om det räcker med smärre punktinsatser. Risken finns då att skulpturen upplevs som flammig.
– Också Chain of Events behöver åtgärdas för att komma till sin rätt. Vid infästningen ser man piggarna som skulpturen står på, vilket förtar en stor del av det konstnärliga intrycket. Själva plattformen med sin målade snubbelkant bör också utformas på ett mer omsorgsfullt sätt. Den matta beläggningen på skulpturen är vidare något som bör åtgärdas. Chain of Events är menad att framstå med samma levande lyster som Discussion har.
– Vi vill också ha en övervakningskamera i passagen annars finns det ingen mening med att bekosta en dyr renovering, som man sedan kanske måste göra om igen. Vi har fått avslag hos länsstyrelsen och jag har pratat med företrädare för Resecentrum och hoppas att vi kan komma överens om att ansöka igen, säger Lisen Hessner.
Jernhusens säkerhetschef Leif Svensson bekräftar att planer på en ny ansökan är på gång.
– Vi ansökte om att få sätta upp övervakningskameror redan för tre år sedan. Tidigare i år fick vi avslag efter att ha väntat på besked i mer än två år. Vi överklagade men fick inte rätt. Polisen och Jernhusen vill gärna ha övervakning av trygghetsskäl och för att förhindra sådan här skadegörelse. Innan årsskiftet kommer vi att göra en ny ansökan tillsammans med polisen, säger Leif Svensson.
Tillstånd för övervakningskameror får man inte för att skydda statyer påpekar dock Resecentrums projektledare Catharina Danckwardt-Lillieström.
– Vi har påbörjat en diskussion med Trafikverket och Jernhusen om en ny ansökan om övervakningskameror – men av helt andra skäl. Det förekommer nämligen mycket fickstölder i centralpassagen, säger Danckwardt-Lillieström.
Till våren hoppas Lisen Hessner att renoveringarna ska kunna komma i gång, såväl av den vandaliserade Discussion som av den större skulpturen Chain of Events.
Just nu finns inga reparationsmedel kvar i kulturnämndens budget för innevarande år men ett förslag om utökad reparationsbudget läggs fram redan på nästa kulturnämndsmöte i november, bekräftar kulturnämndens registrator och nämndsekreterare Ingela Åberg.
– Fenomenet konst i offentlig miljö är en tämligen sen företeelse runt om i landets kommuner och det är egentligen först i våra dagar som man ser verkningarna av tidens tand, säger Lisen Hessner.
– Det fick bland annat Timrå kommun erfara – och det med besked – då man väntade med att åtgärda skadorna på konstnären Bengt Lindströms Y:et vid Midlanda. I dagsläget beräknas renoveringskostnaderna uppgå till 8,5 miljoner kronor – en tredubbling av kostnadskalkylen som skenat i väg under de åtta–nio år då man väntat med att åtgärda skadorna.
– Man kan inte bara resa konstverk och sedan inte ta hand om dem – som det är i dag med endast små punktinsatser. Det behövs en grundlig översyn och reparationsplan på stadens alla konstverk. Vissa konstverk går sönder och måste skrotas men den största delen av konstbeståndet är så värdefullt att det måste bevaras som kulturarv, säger Lisen Hessner med eftertryck.