Även om det var längesedan Mark Knopfler var den hetaste artisten i musikvärlden skulle de flesta känna igen hans musik i ett blindtest på ungefär en halv minut. Fingerplockstilen på gitarren, de medryckande melodierna och inte minst det tillbakahållna lugnet. Senaste singeln ”Beryl” från nya skivan ”Tracker” är talande. Låter man musiken och orden rulla på tomgång i bakgrunden kunde det ha varit en finstämd hyllning till livet och artistens uppväxtland Skottlands vackra natur. I verkligheten är det en rasande uppgörelse med makthavarna i det engelska litteraturlivet.
Låtens ”Beryl” är författaren Beryl Bainbridge. Under sitt 45-åriga författarliv nominerades hon fem gånger till Englands finaste litteraturpris The Booker Prize utan att vinna. I en intervju slår Knopfler fast att det berodde på att gubbarna i juryn kom från Oxford och Cambridge och ansåg att Bainbridge med sin arbetarklassbakgrund inte var fin nog. Först när hon dog 2010 insåg man sitt misstag och 2011 tilldelades hon ett specialinstiftat pris av Bookerprisjuryn.
”Beryl was on another level/ When she got a Booker medal/She was dead in her grave/After all she gave”. Som en hyllning till hennes bästa tid gjorde han låten i samma stil som Dire Straits 80-talsalster. På 80-talet landar man gärna i en annan låt med litterära referenser och tillbakahållen ilska: ”Romeo and Juliet” När den 30-årige Mark Knopfler skulle skriva av sig sviterna av ett olyckligt förhållande tog den litteraturutbildade artisten till världens mest ikoniska kärleksscen. Romeo under Julias balkong.
Men Mark Knopfler har aldrig sällat sig till snobberiet som de där gubbarna som nobbade Beryl Bainbridge. När han lånade från Shakespeare plockade han ner det storslagna på marken. Istället för det unga paret med oändlig kärlek till varandra har Julia tröttnat på den fortfarande förälskade Romeo och vill att han ska gå därifrån innan det blir riktigt pinsamt.
Inspirationen från det verkliga livet kommer från Mark Knopflers förhållande till Holly Vincent, sångare i det korlivade bandet Holly and The Italians. Han hade särskilt stört sig på hennes svar ”What happened was that I had a scene with Mark Knopfler and it got to the point where he couldn't handle it and we split up” i en intervju. Han var även övertygad om att hon utnyttjade hans stjärnstatus för att boosta sin egen karriär. I låten blir det ”Now you just say, oh Romeo, yeah, you know I used to have a scene with him”.
Men någon frustande ilska finns det inte plats för i Mark Knopflers sångmakande. Istället plockas det episka ner till vardagsnivå, men blir för den skull inte mindre effektfullt. Magin ligger i att han på det där vardagsplanet skapar stort med det lilla.