Konstcitat med P G Thelander

P G Thelander sysslar med en speciell form av återbruk av kända bilder från konsthistorien. Under lördagen är det vernissage för utställningen Citat ur konsthistorien, med grafik och måleri.

PG Thelander hänger själv sina bilder inför den på flera sätt tillbakablickande utställningen Citat ur konsthistorien.

PG Thelander hänger själv sina bilder inför den på flera sätt tillbakablickande utställningen Citat ur konsthistorien.

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2008-01-26 00:01
Bilderna kan vid första anblicken föreställa potatisar, pingviner eller färgspektra på tunna remsor mot en bakgrund av streck. Men tittar man en gång till upptäcker man delar av kända målningar i bilderna, ofta från renässansen.
Fragment ur konsthistorien återanvänds i nya sammanhang och får därmed nya betydelser. P G Thelanders bilder är mångtydiga och i många fall humoristiska.
Vi träffas ett par dagar före vernissagen och går runt bland bilderna som ännu ligger på golvet, färdiga att hängas. Samtliga verk, en målning och ett antal grafiska blad är i konstnärens ägo.,utom tre bilder i ett hörn, de tre enda litografier konstnären gjort och som annars finns i Uppsala konstmuseums samlingar.
- De är gjorda när mina barn var små och flera saker på bilderna påminner om dem, som plastankan till exempel. Eller den sorgsne mannen med ett barn i famnen, det är som att han är en pappa det är lite synd om, säger P G Thelander.

Just den pappagestalten är ett återkommande citat i P G Thelanders bilder. Originalet är gjort av Jean Dubuffet, en fransk konstnär som i början av 1900 förebådade popkonsten.
Ett annat återkommande bildtema är flugor som tycks kravla över tavlorna.
-Jag plockar in sådant som finns omkring mig i bilderna, som en påminnelse om nutiden och verkligheten, säger P G Thelander.
- Det blir som en trompe-l´oeil-effekt. Själva motivet, citatet försvagas, form och uttryck blir viktigare. Just därför tycker jag om att lägga in färger separerat från motivet, det blir mer dekorativt och skapar balans åt kompositionen.

Det har aldrig funnits några alternativa yrkesval för P G Thelander. Som tonåring läste han hellre tidskriften Konstrevy, som fanns i föräldrahemmet, än seriemagasin.
- Det har alltid fascinerat mig att titta på bilder och fantisera vidare. Men jag har aldrig läst konstvetenskap. Däremot brukade jag besöka Louvren när jag bodde i Paris och se, men bara en tavla i taget, berättar han.
De tidigaste bilderna på denna utställning är från mitten av sextiotalet. De utgår från en målning av renässanskonstnären Sandro Botticelli, Venus födelse.
- Jag tycker kompositionen i Botticellis målning är intressant, där bildens rörelser går inåt centrum och uppåt och det handlar den tidigaste av mina bilder om.
- Men jag har blivit djärvare med åren och på den senaste med samma tema, från förra året syns mer av ursprungsbilden. Där har jag klippt in ett textcitat ur filmen Casablanca som jag tycker är kul och som handlar om tidens flykt.

En målning med titeln Jardin du Luxembourg hänger annars hemma hos konstnären själv, eftersom han blivit så förtjust i den. Den är ett "citat" av en staty i Luxemburgträdgården i Paris, gjort av en bortglömd 1800-talskonstnär.
- Att vara unik lönar sig inte, det är bättre att söka hjälp bakåt i tiden, säger P G Thelander och ler.
PERSONLIGT/ P G Thelander
(P G står för Pär Gunnar)

Yrke: målare, grafiker
Född: 1936 i Stockholm
Utbildning: Konstfack, Kungliga Konsthögskolan
Finns representerad på bland annat: Biblioteque National, Paris, British Museum, London, Göteborgs konstmuseum, Moderna Museet, Nationalmuseum, Stockholm, Museum of Modern Art, New York, m fl
Priser: har bland annat fått World print competition, Exibition of Prints, Tokyo 1966, San Francisco, 1973, Graphica Creativa Jyväskylä, 1984, Biennal of Prints, Bhopal 1991
Kuriosa: var scenografiassistent åt Ingmar Bergman till filmerna Smultronstället och Det sjunde inseglet 1957.
Aktuell: Utställningen Citat ur konsthistorien på Uppsala konstmuseum. Pågår 26 januari - 16 mars.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!