– Vi ville utforska andra sätt att arbeta med lera och exponeringsfältet för keramik är inte jättestort i Sverige. Därför har vi vänt oss till konstnärer i de övriga nordiska länderna, säger Moa Lönn, en av curatorerna för utställningen.
Hon delade tidigare konstnärsateljé med en annan av de tre curatorerna i Slam, som de kallar sig, Henny Linn Kjellberg, här i Uppsala. Den enda av dem som är ”enbart” curator, Annika Enqvist, lärde de känna på Konstfack i Stockholm.
– Det är svårt att få plats och rum för lera och keramik för den här typen av projekt där traditionellt konsthantverk visas, säger Henny Linn Kjellberg.
– Med utställningen vill vi ta fram nordiska perspektiv och ta ett samlande grepp på experimenterande konstkeramik. Det visas rumsspecifika objekt och några konstnärer har också arbetat med performance i relation till rummen, säger Annika Enqvist.
Utställningens första rum domineras av installationen ”Ting som inte finns och tingen utan namn”, ett lura-ögat-objekt där Hanne Mago Wiklund bemödat sig om att hitta rätt lera och rätt bränntid för att få materialet att likna wellpapp så mycket som möjligt. I rummet finns också keramikplattor inspirerade av föremål ur samlingar med keramik från Uppsala Ekeby och föremål som påminner om mänskliga organ eller andra delar ur något naturaliekabinett.
Några av konstnärerna har bokstavligen hämtat sitt material ur Uppsalas djup. Tillsammans med geologen Magnus Hellqvist har de hämtat Uppsalalera från ett dike vid E4 och från en grop i Stenhagen. Det transformerade materialet kan nu ses bland annat i Ivana Králikovás ”Energizer”, där lera och återvunnet metallskrot från Skrotcentralen används till att alstra elektricitet.
– Det är fungerande batterier. Leran laddas genom att man häller vatten på den eller salt, då blir den strömförande, säger konstnären.
Mittemot hennes verk finns norska Hedvig Vinge, som använder bland annat flytande porslinsmassa, textil, papper och stålstänger till sitt verk ”Leaning”.
En koreografi för verk i lera och akrobater kan ses som film. Konstnären Matilda Haritz Svenson ska även göra en performanceföreställning på invigningen på söndagens seminarium, tillsammans med en akrobat. På lördagens invigning tar konstnären Christin Johansson plats i strålvalvsrummet i bottenvåningen i sitt verk ”Her Porcelin Chapel”. Här ska hon vistas i sju dagar och ta emot publik som vill dela upplevelsen i hennes rumsinstallation i vitt, med en porslinsfontän längst in.