Koncentrerad regidebut i Dag och natt

En uttömd mĂ€nniska. Bara nĂ„gra ouppklarade saker kvar att göra. Han sĂ€tter sig i sin bil och kör runt en sista dag pĂ„ den hĂ€r jorden. Den hĂ€r kvĂ€llen upphör hans existens. Uttömd.I passagerarsĂ€tet dyker olika personer ur hans liv upp och han fĂ„r möta de avtryck han gjort pĂ„ mĂ€nniskorna runt honom. Eller Ă€r det de som format honom?SĂ„ mycket mer av handlingen ska vĂ€l inte avslöjas men mycket kan sĂ€gas om hur den berĂ€ttas. Regissören Simon Staho, vars första lĂ„ngfilm det hĂ€r Ă€r, har givit sig sjĂ€lv en mycket tydlig begrĂ€nsning — hela filmen utspelas i bilens framsĂ€te. PĂ„ instrumentbrĂ€dan sitter tvĂ„ kameror, en riktad mot förarplatsen, den andra mot passageraren. Utanför rör sig omgivningarna. Dagsljuset och vĂ€dret Ă€ndras. Men kamerorna rör sig inte.MĂ„nga sidor av PersbrandtPĂ„ nĂ„got mĂ€rkligt sĂ€tt lyckas han förvandla denna begrĂ€nsning till en tillgĂ„ng, ett fungerande berĂ€ttargrepp som förstĂ€rker intimiteten och intensiteten. Koncentrationen hĂ„lls fast pĂ„ mannen och hans dolda inre. Och mannen spelas av Mikael Persbrandt.Persbrandt mĂ„ste vara glad att Ă€ntligen fĂ„ gestalta nĂ„got annat Ă€n fĂ„ordig polis pĂ„ film. HĂ€r fĂ„r han verkligen chansen att visa andra sidor. Filmen Ă€r skriven just för honom och för den lĂ„nga raden av kĂ€nda skĂ„despelare som dyker upp i passagerarstolen. Genom sin upplĂ€ggning bli filmen mycket beroende pĂ„ dialog. Men dialogen fungerar bĂ€ttre Ă€n den brukar göra i svensk film. Kanske har Simon Stahos danska perspektiv befriat skĂ„despelarna frĂ„n deras vanliga stereotyper och type-casting.Symbol med mĂ„nga bottnarMen dĂ€r finns ocksĂ„ tysta stunder, som Ă€r nĂ€stan det bĂ€sta i filmen. Tid att lĂ€sa av Persbrandts ansikte och de minimala yttringarna av kĂ€nslorna han har undertryckt hela sitt liv. Eller att titta ut genom sidorutorna, som blir egna smĂ„ filmrutor dĂ€r omgivningarna kommenterar det som hĂ€nder inne i bilen.Att begrĂ€nsa skĂ„deplatsen till en bils interiör Ă€r inte bara ett trick. Bilen Ă€r ju ocksĂ„ en symbol med mĂ„nga bottnar. Den Ă€r manlighet, makt, kontroll. Den Ă€r ocksĂ„ frihet och flykt. Den Ă€r en trygg och sĂ€ker plats med potential för död och förödelse. En sista tillflyktsort eller en biktstol.De tvĂ„ sĂ€tena formaliserar relationen mellan personerna i framsĂ€tet. Jag Ă€r förare, jag sitter pĂ„ förarplatsen. Du Ă€r passagerare. Det finns en grĂ€ns mellan oss som jag kan gömma mig bakom. Jag styr. Du kanske kan fĂ„ följa med.UngefĂ€r som relationen mellan en filmregissör och hans publik.

NÀra möten i Dag och natt.

NÀra möten i Dag och natt.

Foto:

Kultur och Nöje2004-08-06 00:00
4
Regi: Simon Staho. Manus: Simon Staho och Peter Asmussen. Foto: Kim HĂžgh. Musik: Joachim Holbeck. I rollerna: Mikael Persbrandt, Sam Kessel, Maria Bonnevie, Michael Nyqvist, Lena Endre, Hans Alfredson, Pernilla August, Fares Fares|Dag och natt. Filmstaden.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!