Koncentrerad regidebut i Dag och natt
En uttömd mÀnniska. Bara nÄgra ouppklarade saker kvar att göra. Han sÀtter sig i sin bil och kör runt en sista dag pÄ den hÀr jorden. Den hÀr kvÀllen upphör hans existens. Uttömd.I passagerarsÀtet dyker olika personer ur hans liv upp och han fÄr möta de avtryck han gjort pÄ mÀnniskorna runt honom. Eller Àr det de som format honom?SÄ mycket mer av handlingen ska vÀl inte avslöjas men mycket kan sÀgas om hur den berÀttas. Regissören Simon Staho, vars första lÄngfilm det hÀr Àr, har givit sig sjÀlv en mycket tydlig begrÀnsning  hela filmen utspelas i bilens framsÀte. PÄ instrumentbrÀdan sitter tvÄ kameror, en riktad mot förarplatsen, den andra mot passageraren. Utanför rör sig omgivningarna. Dagsljuset och vÀdret Àndras. Men kamerorna rör sig inte.MÄnga sidor av PersbrandtPÄ nÄgot mÀrkligt sÀtt lyckas han förvandla denna begrÀnsning till en tillgÄng, ett fungerande berÀttargrepp som förstÀrker intimiteten och intensiteten. Koncentrationen hÄlls fast pÄ mannen och hans dolda inre. Och mannen spelas av Mikael Persbrandt.Persbrandt mÄste vara glad att Àntligen fÄ gestalta nÄgot annat Àn fÄordig polis pÄ film. HÀr fÄr han verkligen chansen att visa andra sidor. Filmen Àr skriven just för honom och för den lÄnga raden av kÀnda skÄdespelare som dyker upp i passagerarstolen. Genom sin upplÀggning bli filmen mycket beroende pÄ dialog. Men dialogen fungerar bÀttre Àn den brukar göra i svensk film. Kanske har Simon Stahos danska perspektiv befriat skÄdespelarna frÄn deras vanliga stereotyper och type-casting.Symbol med mÄnga bottnarMen dÀr finns ocksÄ tysta stunder, som Àr nÀstan det bÀsta i filmen. Tid att lÀsa av Persbrandts ansikte och de minimala yttringarna av kÀnslorna han har undertryckt hela sitt liv. Eller att titta ut genom sidorutorna, som blir egna smÄ filmrutor dÀr omgivningarna kommenterar det som hÀnder inne i bilen.Att begrÀnsa skÄdeplatsen till en bils interiör Àr inte bara ett trick. Bilen Àr ju ocksÄ en symbol med mÄnga bottnar. Den Àr manlighet, makt, kontroll. Den Àr ocksÄ frihet och flykt. Den Àr en trygg och sÀker plats med potential för död och förödelse. En sista tillflyktsort eller en biktstol.De tvÄ sÀtena formaliserar relationen mellan personerna i framsÀtet. Jag Àr förare, jag sitter pÄ förarplatsen. Du Àr passagerare. Det finns en grÀns mellan oss som jag kan gömma mig bakom. Jag styr. Du kanske kan fÄ följa med.UngefÀr som relationen mellan en filmregissör och hans publik.
NÀra möten i Dag och natt.
Foto:
Regi: Simon Staho. Manus: Simon Staho och Peter Asmussen. Foto: Kim HĂžgh. Musik: Joachim Holbeck. I rollerna: Mikael Persbrandt, Sam Kessel, Maria Bonnevie, Michael Nyqvist, Lena Endre, Hans Alfredson, Pernilla August, Fares Fares|Dag och natt. Filmstaden.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!