Milagros är ett slags religiösa amuletter som traditionellt används till läkande ändamål och offergåvor i Mexiko. Dessa, och det mexikanska samhällets återspegling och hyllning av döden och våldet, är utgångspunkter i Hanna Hedmans utställning Human Tree. Hon inspirerades av den blodiga bildvärlden under en resa våren 2010.
– Genom att återge människokroppen och amuletterna jag samlade på mig blev det inte bara en skildrig av mina upplevelser utan också ett slags släktträd, på ett litet makabert sätt, säger Hanna Hedman.
Den 31-åriga konstnären med en masterexamen från Konstfack berättar att kroppen inte bara är hennes skapandefundament utan också den plats där resultatet, smyckena, slutligen ska placeras. I ett tidigare projekt om sorgebearbetning tillverkade hon smycken som var medvetet stora och tunga, svåra att bära.
– Sorg tar ju mycket plats och gör ont och är i vägen hela tiden. Då började jag jobba med en större storlek än tidigare. Nu har jag svårt att gå tillbaka till att göra mindre grejer.
Smyckena i Human Tree-utställningen är också stora. De ser vid en första anblick ut att vara klippta i papper, men materialet är oxiderat silver och lackbehandlad koppar. Och allt är handgjort. Hanna Hedman säger att hon gillar det ”maniska” i att tillverka allting manuellt, även om det är mycket tidskrävande.
– När allt ska gå så snabbt så ger jag min tid till konsten – det ökar det konstnärliga värdet. Jag tror inte heller att det skulle se likadant ut estetiskt om det var maskinproducerat. Jag gillar det klumpiga, det operfekta.