Kjell Sundvalls romkom-skola

Två ensamma människor med ett knippe färgstarka kompisar, en nypa fiender och inte för mycket öppet sex. Så lyder regissören Kjell Sundvalls recept på en lyckad romantisk komedi.

Kultur och Nöje2005-01-18 00:00
Benny och Desirée i Grabben i graven bredvid fick varann och tultade stjärnögda in i en lycklig gemensam framtid. Nu har Kjell Sundvall två nya singlar som står och stampar i kärlekens tambur; "Vinnare och förlorare" har premiär den 28 februari, Frida Hallgren och Daniel Gustavsson spelar bingoutroparen respektive travkusken som ska få oss lätta upp vårvintern 2005 med fåniga leenden.
Men hur snickrar man en framgångsrik romantisk komedi? Vilka är hörnstenarna? Kjell Sundvall borde veta - "Grabben i graven bredvid" sågs av över en miljon svenskar.
Här är Sundvalls stalltips:
  • Grundstoryn
    - Det ska vara två otroligt ensamma människor som saknar något väsentligt i sitt liv - livskamrat, värme, sexualitet. Och de längtar oerhört mycket efter det. Det måste man börja med att bygga upp.
  • Kärleksparet
    - Det viktiga är att man, redan när man skriver det, tar sig tid att visa att de är väldigt ensamma. Då kan publiken, både män och kvinnor, också vara med i den tändning som kommer när de väl träffas. I "Grabben" upptäckte vi att de två träffades för snabbt. Då kunde vi ta några av de scener när de redan hade träffats och gick runt och var ensamma och tvekade, tidigarelägga dem och ändra musiken, så funkade det.
    - Sedan måste de handla om vanliga människor så att publiken känner "det här kan hända mig också". Om de är flygkaptener eller fotomodeller blir det en annan sorts saga.
  • Bifigurerna
    - De ska vara ganska kraftfulla och färgstarka, på gränsen till groteska. Det kan man förstärka ännu mer när man rollbesätter. Leif Andrées karaktär i Vinnare och förlorare är helt extrem, men travmänniskor som sett filmen säger att han är på pricken. Även om man tar i mycket kan verkligheten vara ännu starkare.

    Viktigt barn
  • Sidointrigerna
    - På ett sätt tycker jag inte att Vinnare och förlorare är en renodlad romkom, och det beror på att Märta Ferm, barnet i filmen, spelar en mycket viktig roll. Det gjorde hon inte i manuset, men hennes scener blev så starka att hon stal hela historien. Hon blev huvudperson. En stark sidointrig riskerar att stjäla uppmärksamheten från kärleksparet, men den kan också vara bra för filmen.
    - Måste alltid finnas. Någon som vill sabotera så att man får spänning och konflikt. Han eller hon måste också vara färgstark.
  • Sex i bild eller inte sex i bild
    - Både den här filmen och "Grabben" är ganska pryda. Där var det rätt kul, de var två uppdämda atomkraftverk som exploderade med varann. Hur skulle vi kunna visa det? Till slut löste vi det med att vi klädde på dem så mycket som möjligt så de hade lager på lager på lager och bara fick hålla på att klä av sig. Då slapp vi visa själva sexakten. Den vet vi alla hur den går till.
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!