Kitschiga Uppsalaprylar intar finrummet

Under många år har Pär Fredin köpt och samlat föremål med uppenbara kopplingar till Uppsala. Nu har han återfört dem till hemorten och de ska visas på Konstmuseet.

Uppsalasak. Stadsvapnet i ryamatteteknik är ett av de objekt som konstnären Pär Fredin samlat på sig och nu ställer ut på Uppsala konstmuseum.

Uppsalasak. Stadsvapnet i ryamatteteknik är ett av de objekt som konstnären Pär Fredin samlat på sig och nu ställer ut på Uppsala konstmuseum.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur och Nöje2017-05-27 08:00

– Jag var på semester i Blekinge för mer än tio år sedan och gick in på ett loppis. Där låg bland annat en liten tallrik med slottet i blått och texten Uppsala. Jag undrade hur den hade tagit sig ända till Blekinge och i stället för att fundera längre så köpte jag den för fem kronor, berättar Pär Fredin där han står mellan pryttelbord och samlingstallrikar som ska hängas på väggen.

– Så kom Tradera, sajten på nätet där man bara kunde knappa in ”uppsala” som sökord och hur mycket saker som helst dök upp som var till salu!¨

En mängd föremål är nu alltså med konstnärens hjälp återförda till ”hemstaden” och ska visas med utställningstiteln ”Repatrio”. Ordet är spanskt och betyder ungefär att återbörda något till fosterjorden.

Pär Fredin var tills för något år sedan fotograf på deltid på Upsala Nya Tidning, vid sidan av sin yrkesbana som konstnär. Som ett konstprojekt av flera har Pär Fredin samlat föremål som till form eller innehåll har kopplingar till Uppsala. Många av dessa föremål är vad vi kan kalla souvenirer och en del är ren kitsch.

I en monter finns förstadagsbrev som alla har en stämpel som är relaterad till någon händelse i staden. Som till exempel den internationella hypnoskonferensen 1973. SM i plöjning 1985 och den internationella dockteaterfestivalen på Dockteater Totem, nuvarande Den lilla teatern, 1982 och 1985.

– Folk har väl prenumererat på dessa brev med stämplar och de var säkerligen dyrast när de köpte dem, men sedan har pengavärdet bara sjunkit, säger Pär Fredin.

– Jag tror inte att något av föremålen har något antikvärde. Det skulle möjligen vara den här Rörstrandsvasen med Uppsalamotiv målat på, säger han och håller upp en vas i trettiotalsfunkisform med den klassiska Rörstrandsstämpeln i botten.

Här finns också medaljer och plaketter, från en ”Sommarkurs 1907” oklart i vad. En plakett från 700-årsjubileet hävdar Pär Fredin att friidrottaren Ricky Bruch av alla människor troligen har ägt, eftersom det är köpt av hans dödsbo.

En vägg upptas av t-shirts från Uppsalalopp av olika årgångar. Överst på väggen finns en stor tygbanderoll om SM-bandyfinal på Studenternas.

– Föremålens historier ska bli en bok så småningom. Jag har tidigare ställt ut föremålens dokumentation med deras historier som jag känner till om dem i Stockholm för ett par år sedan, berättar Pär Fredin.

– Men Konstmuseet har förvärvat föremålen nu, så de ska ingå i dess samlingar.

Fyra vernissage på Konstmuseet

”Repatrio”, Pär Fredin 27/4

”Samling i förvandling. Tema: Gränser” Ur Konstmuseets samlingar, verk av Johan Thurfjell, Eva Löfdahl, Peter Johansson, Gunnar Staland, Elisabeth Bucht och Ann Edholm. 27/4

”Dialog i teckning”, Idun Baltzersen & Peter Tillberg (se artikel intill). 27/4

Den utställningen är en del av samarbetet mellan Konstmuseet, Köttinspektionen och Uppsala konstnärsklubb "Teckningsveckor i Uppsala".

I samarbete med Uppsala konsert & kongress visas dessutom installationen ”Another Frecency” av Heli Ryhänen i Konserthuset till och med 18 juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!