I dag arrangeras den andra upplagan av Cassette store day i hundratals musikaffärer världen över. På Rundgång i Malmö och Larrys Corner i Stockholm framför lokala artister musik med hjälp av kassettband, och årets firande inkluderar även kassettexklusiva släpp från artister som Karen O, Julian Casablancas och Ebbot Lundberg. Kassettbandet är åter på tapeten, inte minst i kreativa gör-det-själv-kretsar.
Uppsalamusikerna Anna-Karin Brus och Tomas Bodén spelar båda i bandet Differnet och ger ut sin musik på kassett, med utgåvor begränsade till 50 eller 100 exemplar. Kassettbandets linjära format, till skillnad från digital musik där man enkelt kan klicka vidare till nästa låt, är något som tilltalar dem.
– Fördelen med kassettformatet är att man tvingas lyssna från början till slut, i den ordning som artisten tänkt, säger Anna-Karin Brus.
Det svajande kassettbandsljudet är en del av formatets charm menar hon, något som får fixeringen vid det perfekta ljudet att försvinna – ”det är liksom ingen idé att vara perfektionist med kassettband”.
– Det finns en sådan ljudhets inom den elektroniska musikscenen, så att istället ge ut på kassett och fokusera mer på känsla än teknik kan nog vara nyttigt. Industri- och noisescenen har för övrigt gett ut mycket på kassett ända sedan sjuttiotalet, fyller Tomas Bodén i.
Då kassettbandet slog igenom på sjuttiotalet var den stora nyheten möjligheten att enkelt kunna dela med sig av musik genom omsorgsfullt hopmixade blandband. I dag lockas många mindre musiketiketter istället av formatets lättillgänglighet.
– Lockelsen ligger nog mycket i att det är något man kan göra helt själv, till skillnad från vinylskivan. Och sedan kan man göra så fina fodral också, säger Anna-Karin Brus som utöver musiken även verkar som konstnär och har formgivit ett flertal kassettband för egna och andras band.
– När jag formger kassettbandsfodral utnyttjar jag gärna dess genomskinlighet och dess form. Jag formger gärna i flera lager, på ett fodral gjorde jag exempelvis en diskho och lät de två hjulen vara som avloppen, fortsätter hon.
Format, medlem i Uppsalatrion Löst folk och tidigare medlem i hiphopgruppen Mat åt far, har alltid lyssnat på kassettband.
– Mat åt fars allra första inspelningar gjorde vi direkt på kassettbandsspelare, med en AM-radio vid sidan av för att få ännu mer brus, berättar han.
Mat åt far gav ut två kassettband under slutet av nittiotalet, då kassettbandet fortfarande var stort inom hiphopscenen. I början av 2000-talet ersattes kassettbandet under en period av cd-skivan. Men nu har formatet åter blivit populärt bland hiphopartister, berättar Format: ”cd:n är helt enkelt inte lika attraktiv längre”.
Format har i dag en samling på runt femhundra originalkassetter och flera tusen egeninspelade kassettband.
– Jag lyssnar på kassetter varje dag. Det blir som en slags ritual – lägga i en kassett, spola tillbaka och trycka på play.
I mer än ett decennium har vinylskivan varit musikvärldens exklusiva graal, det format som musikkännare samlar på och som smalare artister gärna ger ut sin musik på. Men nu har kassettbandet börjat knappa in vad gäller hipsterfaktorn.
– Det är nästan chockerande hur kassettbandet har blivit den nya vinylen. Jag var i London nyligen, där sålde till och med den kommersiella klädkedjan Urban Outfitters vinylskivor. På musikaffären Rough Trade hade man däremot en hel vägg med kassettband, säger Tomas Bodén.
Så – damma av de där gamla blandbanden, rota fram kassettspelaren och fira på lördag.