Kärleksfullt utan uppgörelser

En omtumlande filmupplevelse, tycker Karin Svensson om ”Speglingar”.

Filmhjälp. Med hjälp av filmkameran ville Sara Broos släppa in luft i relationen med sin mamma, konstnären Karin Broos.

Filmhjälp. Med hjälp av filmkameran ville Sara Broos släppa in luft i relationen med sin mamma, konstnären Karin Broos.

Foto:

Kultur och Nöje2016-09-02 06:00

Relationen mellan en mor och en dotter står i centrum för dokumentären ”Speglingar”, där filmaren Sara Broos berättar om konstnären Karin Broos. Det är en stillsamt omtumlande filmupplevelse.

När filmaren Sara Broos mamma Karin fyllde 60 fick hon en present av sin dotter, med dolda motiv. Tillsammans skulle de resa till en lettisk kurort, äta gott och promenera längs stranden och, framför allt, prata. Öppna dörren till det osagda, om mammans turbulenta ungdomstid och hennes egna tysta tonår.

I stället följde resan deras vanliga mönster. Konstnären Karin Broos plockade fram kameran och fotograferade dottern, men mellan mor och dotter förblev det tyst.

Det var då Sara bestämde sig för att svara med samma mynt. Med sin egen pensel, filmkameran, började hon att måla ett porträtt av sin gåtfulla mamma. Speglingar är en film om att vad det innebär att vara ung kvinna, oavsett tidsålder. Karin revolterade mot sina föräldrar medan Sara var den duktiga flickan, men båda hade ett kaos inombords. Genom tonåren och in i vuxenlivet led de av ätstörningar, djupt rotade i kroppskomplex och självhat.

Sara Broos är en skicklig stämningsbyggare. De natursköna bilderna från barndomens landskap tillsammans med Pelle Osslers bluesiga musik ger filmen en trollbindande tyngd.

Här finns inga ilskna uppgörelser, inga svidande sanningar som ska levereras över köksbordet. I stället får vi bevittna ett kärleksfullt, trevande samtal mellan två fascinerande kvinnor som står varandra nära, men vill komma ännu närmre.

Film

Speglingar

Regi: Sara Broos

Royal

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!