Mars månad bjuder på två filmer à la artificiell intelligens - "Chappie", om en vänligt sinnad robot med förmåga att lära, och Alex Garlands "Ex machina", där Alicia Vikander spelar förförisk android behäftad med tillika stålstark livsvilja.
Tematiken är dock knappast något nytt. Ända sedan Fritz Langs "Metropolis" från 1927 (som just nu spelas i scenisk form på Stockholms stadsteater) och maskin-människan Maria, har filmen på olika sätt närmat sig framtidens konstgjorda människa och dess potential. I Ridley Scotts scifi-epos "Blade runner" filosoferar den rebelliska replikanten Roy över sin egen utmätta tid i en av filmhistoriens mest ikoniska slutscener, och James Camerons "Terminator"-filmer, där det självutvecklade datornätverket Skynet för skoningslöst krig mot mänskligheten, visar rättframt upp teknologins mest mardrömslika möjligheter.
Inbyggt i dessa scenarier finns också filosofiska frågeställningar kring vad som egentligen kännetecknar ett medvetande. För är inte vår egen kropp och själ lika bräckliga som androidens artificiella konstruktion, och på samma gång lika drivna att leva till varje pris? Filosofen Nick Boström varnar i boken ”Superintelligence” för hur framtidens artificiella intelligens inte kommer tolerera att bli avstängd, då den i så fall inte längre kan arbeta för att uppnå sina ultimata mål, och fysikern Stephen Hawking flaggade i slutet av förra året för att en ”fullt utvecklad artificiell intelligens kan innebära slutet för mänskligheten”. Och vips, så är vi där – i maskinernas herravälde.
Hur ska vi då kunna urskilja människa från android i framtidens samhälle? I ”Blade runner” används det fiktiva Voight-Kampff-testet, en maskin som mäter fysiska reaktioner på utvalda frågor. I ”Alien” är det betydligt svårare för Ellen Ripley att identifiera rymdskeppets medhavda android Ash, med närapå dödlig utgång som konsekvens.
Kanske brådskar det mer med dessa diagnosticeringsmetoder än någonsin. I Japan utvecklar forskare hyperrealistiska människorobotar som i kombination med artificiell intelligens utlovas kunna fungera som både receptionister och sexpartners, och i vår egen vardag är vi sedan länge vana vid att kommunicera med den digitala Iphone-assistenten Siri. Lägg till lite känslor plus empati och voilà, så finns där potential till en ”Her” på riktigt – Spike Jonzes kärleksdrama där Joaquin Phoenix rollkaraktär inleder en kärleksrelation med sitt operativsystem. Och med tanke på att Google-ägda företaget Deepmind i höstas presenterade en dator med förmåga att lära sig nytt – kanske ligger Ava i ”Ex machina” inte så långt bort som man kan tro.