– Föreställningen är skräddarsydd för den här scenen och det blir ett nytt sätt för oss att träffa publiken, säger skådespelaren Åsa Forsblad Morisse som är en av de medverkande i kabarén ”Det finns ingen nysnö”.
I och med premiären inviger Uppsala stadsteater en ny scen, Intiman. Det är teatercaféet i foajén en trappa upp som fått en uppfixning. Golvet i rummet har planats ut för att öka flexibiliteten i hur rummet kan användas. Såväl scen som publikplatser kan placeras på många sätt. Till den här föreställningen är scenen i formen av ett L och publiken ska få sitta runt småbord. Chefen för Uppsala stadsteater, Petra Brylander, menar att detta scenrum kan bli till ett laboratorium och en experimentscen för de som arbetar på Stadsteatern. Här kan idéer testas i nära samklang med publiken.
– Namnet kommer från teaterlivet vid förra sekelskiftet, då man strävade efter att teatern skulle vara något nära och äkta. Det är också tanken att man ska kunna ha debatter och utställningar här, rummet är så möjligt att förvandla, säger Petra Brylander.
Efter första akten av ”Det finns ingen nysnö” serveras publiken mat ute i foajén och sedan får publiken ta med sig kaffe och dessert in till andra akten. Menyn har inspiration från trettiotalet men med ”en modern twist”. Maten ska ingå i biljettpriset. En mängd musikpärlor och texter från ett förkrigsdecennium ska presenteras av den ensemble som också rymmer musikteaterskådespelaren Stefan Clarin och jazzpianisten Daniel Tilling. Åsa Forsblad Morisse hör till Stadsteaterns fasta ensemble och Stefan Clarin har varit med i flera uppsättningar här, som ”Min vän fascisten” och ”Cabaret”. Men för musikern Daniel Tilling är det debut på teaterscenen.
– Jag har varit med i musikteaterföreställningar på Oscars och Chinateatern i Stockholm med det är jättekul att vara tillbaka i Uppsala, säger Stefan Clarin.
Ursprungsiden till föreställningen ”Det finns ingen nysnö” kommer från stadsteaterchefen Petra Brylander. Men sedan är det Åsa Forsblad Morisse som har letat upp texter från 1930-talet.
– Jag har läst litteraturvetenskap förut, så det var bara att ta fram gamla kunskaper. På Stadsbiblioteket fick de göra flera turer ner i arkivet för att hämta upp böcker till mig, berättar hon.
Bland annat fick de leta fram texter av en av Petra Brylanders egna favoriter från tiden, Kurt Tucholsky, men också reportagetexter av Barbro Alving ”Bang”, ett invigningstal till Stockholmsutställningen av Ivar Lo Johansson, noveller av Dorothy Parker, dramatik av Bertolt Brecht och prosatexter av Hédi Fried. Schlagers, visor och kupletter som bland andra Karl Gerhard, Zarah Leander och Ernst Rolf har framfört är också med.
– Vi vill göra en resa i trettiotalet med kris i Finland och ett världskrig i antågande, men också få med kärlek och svartsjuka, humor och allvar. Föreställningen ska pendla mellan dråpligt och tänkvärt, säger Olle Törnqvist, regissör.
– Det är inte en slump att vi valt att hämta stoff från 1930-talet. Det har gemensamma drag med vår egen tid. Men det finns ingen handling i föreställningen, utan det är en kabaré med olika nummer som publiken själv får hitta en röd tråd i.
Premiär av ”Det finns ingen nysnö”, tillika invigning av ”Intiman” bli på fredag 1 september.
– Det är en händelse som ser ut som en tanke att det är årsdagen för andra världskrigets utbrott, säger Åsa Forsblad Morisse.
Lite senare i höst ska det bli lunchteater på Intiman, bland mycket annat.