Juryn letar efter orginella historier och välskrivna manus

Sedan årsskiftet är Anne-Marie Söhrman Fermelin ny kortfilmkonsulent på Svenska Filminstitutet. Just den här veckan är hon i Uppsala för att vara med i juryn till den internationella tävlingssektionen på Uppsala internationella kortfilmfestival. Men annars sysslar hon med att bedöma vilka kortfilmare som ska få någon form av produktionsstöd från Svenska Filminstitutet.

Kultur och Nöje2004-10-21 00:00
Varje år anmäls tusentals kortfilmer till den internationella tävlingssektionen på Uppsala internationella kortfilmfestival. Ur dessa har i år vaskats fram 80 tävlande filmer från skilda genrer som dokumentärer, animerad film och spelfilm. Av dessa åttio ska den fem personer starka tävlingsjuryn vaska fram två pristagare; en som vinner Uppsala Filmkaja och går vidare till en chans att bli Oscarnominerad, samt en som vinner Juryns specialpris.

Slutförhandlar på onsdag
Jurymedlemmen Anne-Marie Söhrman Fermelin tycker det är roligt men arbetsamt att se så många filmer ur så många genrer på så kort tid. Juryn ska ha slutförhandlingar senare under onsdagskvällen.
Innan vi ses under juryns lunch har de hunnit med att titta på 27 stycken filmer bara under samma förmiddag.
Anne-Marie Söhrman Fermelin tycks ändå vara van vid att ha tjockt med jobb. Sedan hon började som filmkonsulent i januari i år har hon fått ungefär 500 filmprojekt att ta ställning till. Sjutton av dessa har hittills beviljats produktionsstöd och förmodligen får ytterligare fyra eller fem till innan året är slut.
— När jag började som konsulent hade jag ambitionen att klara beslutsfattandet på fyra veckor, men det gick inte på grund av ansökningsmängden, säger hon mellan lunchmattuggorna.

Hemarbete på kvällen
- Jag trodde också att jobbet skulle innebära lite mer struktur än vad jag hade tidigare som filmproducent. Men i båda fallen är det frågan om hemarbete på kvällen. Eftersom jag har småbarn läser jag manus efter det att de har somnat.
Det händer också att hon stänger in sig för att ha renodlade läsdagar eller tar hjälp av en lektör.
Ibland hittar hon manus som "bara" verkar lovande och i de fallen bjuder hon in filmaren till diskussion. Kanske hon i stället kan ge ett så kallat manusstöd eller ett "växthusstöd" så att filmaren kan utveckla sin ansökan ytterligare.
13 100 000 kronor finns i hennes budget. Av dessa är fem miljoner öronmärkta till novellfilmprojektet som drivs tillsammans med SVT.

Diskuterar med SVT Drama
Läsande av dessa novellfilmansökningar ligger utanför ordinarie ansökningar (det var 300 ansökningar som lästes i våras).
Å andra sidan har Anne-Marie Söhrman Fermelin en diskussionspartner när det gäller de besluten, nämligen chefen för SVT Drama Daniel Alfredsson. Novellfilmerna sänds nämligen i SVT.
— Det jag letar efter är bra och originella historier, välskrivna manus och intressanta filmare. Jag ser mig inte som talangscout, men tittar förstås efter nyutbildade filmare. Jag värnar också om de som är etablerade proffs.
— De riktigt unga filmarna med idéer men inte med så mycket erfarenhet hoppas jag tas om hand regionalt på media­verkstäder och liknande. Vill man söka pengar hos mig är det bra idé att gå en filmutbildning först.

Mörka trender
Långfilmskonsulenterna har fått kritik för att i senaste bidragssvängen givit mest pengar till manliga etablerade regissörer som gör polisfilm. Men det är en trend som Anne-Marie Söhrman Fermelin inte känner igen från sin del av bidragsgivandet.
- Jag har aldrig behövt leta efter bra tjejer som gör film, det finns så många. Polisfilmgenren är heller inte så vanlig i kortfilmsformatet, säger Söhrman Fermelin.
— De trender jag har sett under året är animerad dokumentär och filmer med mörka, problemfyllda teman som hustrumisshandel och flykting­politik. Jag ser gärna att det finns lite humor även i dessa manus. Men det kommer få komedier. Det är nog svårt att skriva roliga filmmanus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!