Att kammarorkestern fyller 50 år kommer att märkas på flera sätt under konsertsäsongen som inte är över förrän en bit in i maj.
– Vi har försökt att blicka tillbaka på de år som gått sedan starten 1968 och har plockat upp stycken och verk som orkestern framfört tidigare. Men det blir en hel del nyskriven musik också, säger Mona Gunnarsson, orkesterchef sedan elva år.
Redan under spelårets premiärkonsert på torsdagen kommer historiens vingslag att fläkta publiken i Konserthusets stora sal. Först i programmet ligger Mozarts Divertimento i D-dur, samma stycke som Uppsala kammarorkester inledde med vid den absolut första konserten i Universitetsaulan 8 december 1968. På torsdagskvällen leds orkestern av dirigenten och pianisten Christian Zacharias. För 50 år sedan var det Carl Rune Larsson (1923–1989) som höll i dirigentpinnen.
– Det var han som tog initiativ till Uppsala kammarorkester och blev vår första orkesterledare och dirigent, berättar Mona Gunnarsson.
Carl Rune Larsson var alltså den som lyckades göra verklighet av de mångåriga planerna på en stadsorkester vid sidan om Akademiska kapellet. Larsson kom till Uppsala 1967 som Director Musices och chef för just Akademiska kapellet. Sedan starten för Uppsala kammarorkester har mycket hänt, numera består exempelvis orkestern av uteslutande professionella musiker. Från och med 1988 har den varit en del av länsmusikorganisationen Musik i Uppland.
Mona Gunnarsson hyllar den kunniga och trogna publiken som i högsta grad bidragit till att orkestern fortfarande är en angelägenhet.
– Vi säljer omkring 600 abonnemang per spelår och har 800–900 åhörare i UKK:s stora sal på konserterna. Trettondagskonserten är populärast, då brukar det bli utsålt.
Kammarorkestern har haft tre chefsdirigenter de senaste 25 åren. Samtliga kommer att göra gästspel under säsongen. Först ut är Paul Mägi (7 februari), därefter kommer Howard Shelley att både dirigera och framträda som solist på piano (7 mars). Sist ut är Gérard Korsten (11 april).
Sedan 2017 har orkestern ingen chefsdirigent utan samarbetar med olika dirigenter. Två av årets gästdirigenter är kvinnliga: Giedrė Šlekytė och Rebecca Miller.
Den unga litauiskan Giedrė Šlekytė (född 1989) leder Uppsala kammarorkester 27 september under rubriken "Fagott i fokus". På programmet står bland annat musik av Giedrė Šlekytės landsmaninna Raminta Šerkšnytė.
– I år är det 100 år sedan de tre baltiska länderna utropade sin självständighet. Det vill vi också uppmärksamma under spelåret, säger Mona Gunnarsson.