Joseph Sturdy - att måla en bild med kroppen
De ljusrosa balettskorna knarrar. Inget annat ljud hörs. Koreografen Joseph Sturdy har slutat knäppa takten och Marie Larsson Sturdy har stängt av musiken. Efter en, två och fyra round jambe en l'air efter varandra landar de tjugosex fötterna med en mjuk duns på det nötta golvet.
Marie Larsson Sturdy och Joseph Sturdy.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Hittills har Marie Sturdy repeterat ensam med eleverna, hon kallar sig själv för koreografassistent och Joseph för "den verkligt kreativa personen". Joseph Sturdy har nu kommit in i slutarbetet för att finslipa och se att helheten håller.
Marie Sturdy har också koreograferat tidigare, men hon tycker inte att det är tillräckligt roligt. Hon säger att hon är bättre på att styra upp det konkreta arbetet utifrån Josephs idéer.
- Lite rädd är jag kanske också.
Joseph Sturdy beskriver sitt arbete som att han målar en bild med kroppen.
- Människokroppen är mitt arbetsredskap och jag försöker skapa en rörlig bild med hjälp av kropparna och rörelserna, säger han.
Joseph och Marie Sturdy skapar dans på heltid med sitt danskompani, de måste varje dag vara förberedda när de kommer till repetitionen och fungera som inspirationskällor för dansarna. Deras konstnärliga process skiljer sig mycket från den ensamma poeten eller bildkonstnären.
- Ingenting som sker på scenen är en slump, säger Joseph Sturdy. Jag måste hela tiden veta vad jag vill ha sagt. Men eftersom det är andra människor som är mitt arbetsmaterial måste jag ha en förmåga att kommunicera. Grunden är fast och färdig. Detaljer som en blick eller lutningen på en armbåge kan arbetas fram tillsammans med dansarna. Det här kan bli ett problem om jag inte når dem, om vi inte arbetar bra ihop. Jag är beroende av att dansarna är med i den kreativa processen, att det tänder till. Samtidigt är det bara jag som vet om vi är på rätt spår.
Vad väger tyngst av talang och disciplin när det gäller att bli en bra dansare?
- Discipline is a skill, svarar Joseph Sturdy på sin engelska som han blandar med svenska.
Det handlar alltså om att ha talang för att arbeta hårt, att vara tålig och klara sig igenom perioder av trasiga hälsenor och långdragna förkylningar. Man måste vara född med en vilja att dansa, säger Joseph Sturdy.
Till Linnéjubileet förra året satte Joseph Sturdy upp verket Linné - a man for all seasons och Stravinskijs Våroffer. Han säger att han kan triggas i gång av att vara tvungen att hålla sig inom vissa ramar. Han får nya idéer genom att han bli kastad in i något han aldrig tänkt på tidigare. Han började arbetet med verket om Linné med att sätta sig i en danssal, lyssna på musik och läsa Linnés texter. I salen var det tomt och han var helt ensam.
- Det är viktigt att ha kött på benen när man sedan börjar repa med dansarna. Researchen är otroligt viktig. Man lever med en pjäs. Men känslan av panik smyger sig ofta på när jag tycker att ingenting händer. Men när jag väl kommer in i studion och börjar arbeta med dansaren faller allt på plats. Då har jag absorberat så mycket intryck. Flödet och energin tar fart när jag möter dansarna.
- Det är som resfeber, säger Marie Sturdy. När man väl sitter på planet släpper ångesten.
Att möta publiken är det allra svåraste säger Joseph Sturdy. På premiären sitter han längst bak och svettas. Då måste han lämna ifrån sig sitt verk, vara generös mot dansarna och lita på dem. Det är för publiken han gör det här, säger han.
- Det är löjligt. Men hade jag inte hackat tänder och mått illa hade det här jobbet inte varit värt någonting.
Joseph Sturdy
Jobb: Konstnärlig ledare Focus Dance, koreograf och balettmästare.
Ålder: 40 år
Bor: i Uppsala
Definierar kreativitet som: obegränsat flöde av idéer och förmåga att förverkliga dessa. Produktioner och utmärkelser i urval: Ett tjugotal dansverk för Focus Dance som fått både nationell och internationell uppmärksamhet. Uppsala Kommuns stora arbetsstipendium, Landstingets hedersstipendium.Gör just nu: Koreograferar Shakespeares King Lear, förbereder Focus Dances sommarkurs i Uppsala.
Marie Larsson Sturdy
Jobb: Vd Focus Dance, repetitiör och dansare.
Ålder: 38 år
Bor: I Uppsala
Definierar kreativitet som: förmågan att realisera sina idéer både konstnärligt och praktiskt. Produktioner och utmärkelser i urval:Drottning Kristina, Hamlet, Othello, Våroffer, Uppsala Kommuns Hedersmedaljör, Carina Aristipendiat, John Bertil Lundénpriset, Musikens hus vänners hedersstipendiat. Gör just nu: förbereder Focus Dance sommarkurs i Uppsala och koreograferar familjeföreställningen Kejsarens Nya Kläder.
Jobb: Konstnärlig ledare Focus Dance, koreograf och balettmästare.
Ålder: 40 år
Bor: i Uppsala
Definierar kreativitet som: obegränsat flöde av idéer och förmåga att förverkliga dessa. Produktioner och utmärkelser i urval: Ett tjugotal dansverk för Focus Dance som fått både nationell och internationell uppmärksamhet. Uppsala Kommuns stora arbetsstipendium, Landstingets hedersstipendium.Gör just nu: Koreograferar Shakespeares King Lear, förbereder Focus Dances sommarkurs i Uppsala.
Marie Larsson Sturdy
Jobb: Vd Focus Dance, repetitiör och dansare.
Ålder: 38 år
Bor: I Uppsala
Definierar kreativitet som: förmågan att realisera sina idéer både konstnärligt och praktiskt. Produktioner och utmärkelser i urval:Drottning Kristina, Hamlet, Othello, Våroffer, Uppsala Kommuns Hedersmedaljör, Carina Aristipendiat, John Bertil Lundénpriset, Musikens hus vänners hedersstipendiat. Gör just nu: förbereder Focus Dance sommarkurs i Uppsala och koreograferar familjeföreställningen Kejsarens Nya Kläder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!