Jazzscenen som tar risker

The JazzPool är det senaste tillskottet på Uppsalas jazzhimmel. Arrangörerna vill lyfta mer okända musiker – i en tid när allt fler livescener försvinner.

Daniel Lantz och Biim Frischenfeldt.

Daniel Lantz och Biim Frischenfeldt.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur och Nöje2019-07-03 07:00

Uppför en rödklädd trappa, under en glimrande ljuskrona och förbi öar av biljardbord ligger Uppsalas yngsta jazzscen – längst in i nöjesstället Interpools lokaler på Svartbäcksgatan.

– Känslan är lite gammal jazzklubb i New York, säger Daniel Lantz som driver JazzPool tillsammans med bland andra Biim Frischenfeldt.

De visar runt i den dovt upplysta lokalen som tidigare var en nattklubb. Här ordnas sedan september i fjol jazzkvällar på tisdagar, på inititativ av Interpools ägare.

– Det var tänkt som en hobby, men nu får vi förfrågningar från hela Sverige, säger Daniel Lantz.

Under året har mycket handlat om att bygga upp verksamheten. I dag är de tre som driver jazzscenen.

– Vi har köpt in ljus, mixerbord och piano. Många har hjälpt till och donerat lampor och högtalare, säger han.

JazzPool betalar inget för lokalen utan får istället en viss procent av entréintäkterna. Publiken har hittills betalat ett utträde på minst 20 kronor.

– Vi har haft lågt utträde för att etablera oss och locka folk, men i höst kommer vi att ta inträde för att kunna boka större akter. Mycket jazz är gratis i Uppsala, vilket är lite ledsamt då det devalverar värdet av jazzmusiken, säger Daniel Lantz.

Hittills har allt från duos till storband spelat på JazzPool.

– Vi vågar ta risker och chansa på mer okända artister. Det känns som att vi fyller ett tomrum i Uppsalas musikliv, säger Daniel Lantz.

Efter konserterna följer alltid jamsessions.

– Som nyinflyttad student på 90-talet höll jag till på Klaus Pontviks eko-café. Det var under jammen man träffade andra musiker, säger han.

Även Biim Frischenfeldt tycker att jazzklubben fungerar som en mötesplats.

– Det är viktigt att mötas i verkligheten och inte bara på sociala medier. Här möts musiker över generationerna och spelar tillsammans, säger hon.

Båda menar att jazzscenen fyller en viktig funktion i musiklivet.

– Särskilt stockholmare hör av sig och vill spela här. Det tyder på en brist på jazzscener i Stockholm. Även i Uppsala har många scener kommit och gått under åren, säger Daniel Lantz.

Utmaningen ligger i att locka människor som vanligtvis inte lyssnar på jazz.

– En fördel med lokalen är att andra nyfikna gäster tittar in hos oss. Men jazz, folkmusik och klassisk musik är överlag underexponerade musikformer i svensk media. Jag hörde att P2 Världen ska lägga ned, en kanal som ägnar sig åt en icke-kommersiell musik. Det är lite kulturskymningsläge, säger han.

The JazzPool

En livescen som anordnar jazzkvällar i Interpools lokaler på tisdagar.

JazzPool är ett samarrangemang mellan Interpool och Do Music Records.

Under våren har besökarna betalat mellan 20 och 50 kronor i utträde, men i höst kommer jazzscenen att börja ta inträde.

Flera av musikerna på scen kommer från Do Music Records, till exempel Lisa Grotherus och Daniel Lantz eget band Beat Funktion.

Nu har scenen sommaruppehåll men kommer tillbaka i augusti med akter som Klas Linqvist och Frida Öhrn & The Blue Sounds.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!