"Jag känner mig besläktad med ståupp"
Roger Westberg är mimaren, skådespelaren och regissören som sällan väjer för det omöjliga. Nu är han aktuell med enmansföreställningen Den komiska tragedin på Reginateatern i Uppsala.
Foto: Martin Skoog
- Jag tänkte att shit vad bra, den här måste jag bara göra! Sedan har den pockat på min uppmärksamhet och stått i vägen för allt annat.
Så fungerar det ofta för Roger Westberg. Får han en idé i huvudet måste den bara ut.
- Saker biter sig fast. Ibland är det uppenbart varför och ibland inte. I det här fallet var det något vansinnigt roligt, samtidigt som pjäsen ställer viktiga frågor och slår mellan allvar och komik på ett drabbande sätt.
Pjäsen, skriven av Yves Hunstad och Eve Bonfanti, är en blinkning till Dantes Den gudomliga komedin från 1300-talet. Handlingen kretsar kring Rollen, som stiger ned från himlen för att ledsaga Skådespelaren och leta efter Kärleken.
Hur visar man allt från gnäggande hästar och spädbarn till Kärleken och Tiden ensam på scenen?
- Ja... Jag mimar ganska mycket. Och saker kommer fram i fantasin. Den här pjäsen är egentligen en hyllning till fantasin och kärleken, säger Roger Westberg.
Till vardags är Roger Westberg chef på Boulevardteatern i Stockholm. Men han försöker att överlåta mycket ansvar till producenterna och vara chef "så lite som möjligt". Allra bäst verkar han trivas på scenen, och att döma av recensionerna är det många som vill se honom där. I en recension av den aktuella pjäsen kallades Roger Westberg "Monologmästare och tekniskt styv komiker." Det borde tilltala Roger Westberg, som sagt att han skulle vilja vara mindre skådespelare och mer komiker, eftersom komiker hämtar av sig själva och har ett mer personligt förhållningssätt.
Du har aldrig funderat på en ståuppkarriär?
- Kanske borde jag prova, alla pratar om det. Jag känner mig besläktad med ståupp. Men där ska det vara snabba puckar och många skratt per minut. Jag gillar när det finns en lång, röd tråd som man följer i två timmar.
Men Roger Westberg hyllar kombinationen av humor och allvar som de bästa komikerna har gjort till en konst. Han tilltalas också av det direkta tilltalet och spontaniteten som finns i ståupp, och talar om att rasera den fjärde väggen i teatersalongen.
- Om det händer något i salongen, om någon går ut eller om någons klocka piper, kan man gärna ta in det i föreställningen. Det är ju ändå något som alla märker.
I Den komiska tragedin har Roger Westberg återupptagit samarbetet med regissören Peter Engkvist. De två grundade Mimteatern och Teater Pero för många år sedan, och har därefter gått skilda vägar.
- Det känns kul att mötas igen. Nu har han regisserat i halva världen och blivit mycket slipad och erfaren.
Du är gammal Uppsalabo. Hur känns det att komma tillbaka?
- Speciellt, särskilt på Regina som påminner en del om Boulevardteatern. Jag kallar mig fortfarande Uppsalabo fast jag har bott ännu längre tid i Stockholm nu. Det är något visst med Uppsala.
NÄR?
Roger Westberg uppträder i enmansföreställningen Den komiska tragedin den 6 december på Reginateatern.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!