"Jag är mer i takt med de nya låtarna"

Klassisk popmusik som emellan åt är skamlöst vemodig. Så beskriver Rebecka Törnqvist själv sin senaste skiva The cherry blossom and the skyline rising from the street. I kväll återvänder hon till Uppsala och Katalin för en spelning.

Foto: Pontus Lundahl

Kultur och Nöje2008-11-11 10:00
Det var på Katalin, i de gamla lokalerna på Svartbäcksgatan 19, som hon en gång gjorde sin första riktiga spelning. Och Katalin är fortfarande en av Rebecka Törnqvists favoritscener.
- Det är ett slags praktexempel på hur en bra musikrestaurang ser ut. Katalins intresse för musik och respekt för vad som krävs gör det enkelt och roligt att spela där.

Med sig dit i kväll tar hon Mathias Blomdahl på gitarr, Peter Forss på bas, Niklas Gabrielsson på trummor och kanske även någon gästmusiker. Det blir både låtar från de två senaste skivorna och en hel del äldre material.
- Jag är mer i takt med de nya låtarna, i alla fall rent musikaliskt. Men en av de vettiga sakerna med att turnera är att man får gå tillbaka till låtar man inte har spelat på många år. Ibland förändras synen på det man själv har gjort, säger hon.
Rebecka Törnqvist upplever att hennes musik har utvecklats i en tydlig riktning under de år som har gått sedan hennes första album, A night like this, släpptes 1993.
- Men jag är inte säker på om utvecklingen går att beskriva med genrebeteckningar med pilar emellan. Man går tillbaka till en viss period av sitt liv och gör låtar utifrån den, samtidigt som man påverkas av nuet musikaliskt.

Det skapande arbetet handlar om att försöka bli så sanningsenlig mot sig själv som möjligt, tycker Rebecka Törnqvist. Både när hon söker i sig själv efter de erfarenheter som hon sedan uttrycker i låtarna och i valet mellan olika musikaliska influenser utifrån.
- Arbetet pågår hela tiden, men skivor blir det bara om det finns ett visst antal låtar som hör ihop. Inte för att de är lika men för att de hör till samma tid i ens liv och uttrycker någon typ av utveckling.
Tjugo låtar var påtänkta till skivan som fick namnet The cherry blossom and the skyline rising from the street.
- Sedan tog vi bort tio av dem och lade till en, säger Rebecka Törnqvist.

Några månader efter skivinspelningen befinner hon sig i ett omstartsläge och vet inte om det kommer att bli något mer album.
- Efter nästan varje skiva jag har gjort har jag tänkt att det här var nog den sista. Jag tror att det är viktigt att ha en period när man stannar upp och funderar i stället för att bara gå på som på räls. Om man inte känner att man har något att säga ska man inte fortsätta.
Hittills har det alltid varit något som så småningom har väckt hennes intresse igen, en idé hon har velat gå in i studion och testa. Nu har hon redan ett par andra projekt på gång, men än så länge är de hemliga.
- Det ena vet jag inte om det blir av och det andra vet jag inte när det blir av. Det är alltid bra rent inspirationsmässigt att ha flera saker på gång, växelbruk är bra för hjärnan.
FAKTA Rebecka Törnqvist
Ålder: 44 år.
Bor: Med familjen i ett hus på den sörmländska landsbygden.
Bakgrund: Född i Uppsala. Flyttade till Stockholm och studerade på Kungliga Musikhögskolan. Hoppade av utbildningen och spelade in första albumet, A night like this.
Skivor: A night like this (1993), Good thing (1995), The Stockholm Kaza sessions (med Per Texas Johansson, 1995), Tremble my heart (1998), Gloria (med bandet Gloria, 1999), Vad jag vill (2001), People like you and me (med Gloria, 2003), Travel like in songs (2004), Fire in the hole (med Sara Isaksson, 2006), Melting into orange (2006).
Aktuell: Med spelning på Katalin i kväll, onsdag. Albumet The cherry blossom and the skyline rising from the street släpptes i slutet av september och fick tre kajor av UNT:s recensent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!