"Jag är kontrollerat transparent"

Han blandar tips om konserter med familjebilder. En strategisk plan ligger bakom musikproducenten Patric Kiralys popularitet på Facebook.

Foto: Mina Planting

Kultur och Nöje2013-03-24 11:10

En vanlig person har kanske ett par hundra bekantskaper på Facebook. Patric Kiraly, producent på Konserthuset, har närmare 1900. Känner han verkligen så många människor?
− Jag har många bekanta, men förstås inte 1900. Men jag nekar inte någon som skickar en förfrågan till mig även om jag inte känner personen. Då är ju denne uppenbarligen intresserad av aktivitet kring mig.

Patric Kiraly har en bakgrund som klubbarrangör och insåg tidigt vikten av personliga kontakter och sociala nätverk. Redan innan de sociala mediernas tid var hans grundprincip att ha en nära kontakt med sina gäster. I dag finns flera sätt att vara social på och som upptagen småbarnspappa är Facebook ett bra alternativ.
− Det låter så förmätet att säga att man har en plan. Men jag har det. För mig är det viktigt att som offentlig person för ett ställe som UKK ha en personlig approach. Och om jag lägger ut en bild på mina barn eller på min sambo så är det lika viktigt relationsmässigt som att jag lägger ut tips om en konsert.

Även när det gäller konserttips är han personlig och skriver om sådant som intresserar honom själv. För det är viktigt att Facebook-Patric Kiraly ska vara just personlig och inte bara lägga ut officiell Konserthusinformation. Då förlorar han trovärdigheten och folk tappar intresset. Han delar även med sig om var han befinner sig, eller med vem, via funktionen Incheckning.
− Angående incheckning och sådana grejer gör jag det för att jag vet att det finns människor som tycker att det är intressant att se att jag var på P4 Uppland eller att jag åt lunch med en viss kulturperson. Att de sedan tycker att det är kul kan man ju ha en annan åsikt om.

Hans tips för ett lyckat ”Facebook-jag” är att balansera högt och lågt samt att ha ett personligt tilltal, även när det gäller det officiella. Han går också emot den allmänna trenden att vara överdrivet positiv och ”säljig”.
− Jag försöker vara kontrollerat transparent. De som följer min Facebook får en inblick i min vardag.

Hela tiden personlig, men begränsad när det gäller det privata är hans riktlinjer. För det är viktigt att ha etik. Hemligheter är hemligheter och andra människors privata upplevelser hör just till det privata.
− Jag skulle inte skvallra eller hänga ut människor, och jag nås av extremt mycket skvaller hela tiden. Jag lägger inte heller ut vad som sker bakom kulisserna på UKK, typ lägger ut en bild på en osminkad Elaine Paige i sin loge eller något liknande.

Facebookaren Patric Kiraly
Ålder: 36 år
Bor: Uppsala
Livet som Facebookare: Gick med i Facebook redan 2006. Började arbeta som producent på Konserthuset 2006 och använde till en början Facebook för att bjuda in sina vänner och bekanta på olika evenemnag. Men åren har han gjort ett snävare och personligare urval när han tipsar om konserter. Han använder även Instagram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!