Israelturné för Uppsalakompani
Strumpklädda fötter glider mot dansgolvet. Dansarkroppar vrids, transformeras i mjukt slingriga rörelser. En stämning av intensiv koncentration, svett och smidiga rörelser präglar repetitionssalen.
Uppsalakoreografen Joseph Sturdy instruerar dansaren Talia Paz i det svensk-israeliska samarbetet om en dansföreställning till Arvo Pärts musik Tabula Rasa.
Foto: Hans E. Ericson
Marie Sturdy, som denna gång är koreografiassistent, sträcker ut en hand och bryter Arvo Pärts visionära musik Tabula Rasa (latin, betyder tom tavla) från en musikmaskin. Koreografen Joseph Sturdy hoppar upp från sin stol och diskuterar intensivt med de fyra dansarna om balansen mellan stillhet och rörelse i vad de gör.
- Jag låter dansarna prata innan jag fattar beslut om vad de ska göra. Det är alltid skönt att få feed back från dem som faktiskt ska stå på scenen, säger han sedan till UNT.
Joseph och Marie Sturdy driver tillsammans danskompaniet, Focus Dance i Uppsala. Inom ramen för det både undervisar de och sätter samman föreställningar. Dansarna är olika för olika produktioner. På dansturnén i Israel medverkar tre före detta Cullbergdansare med israelisk bakgrund, Eytan Sivak, Rafi Sadi, Talia Paz, samt en svensk dansare, Madelene Lindh.
Initiativtagare till projektet är dansaren Talia Paz. Under tolv år var hon en av solisterna i Cullbergbaletten. De senaste fem åren har hon varit verksam som frilansande dansare i sitt hemland Israel. Talia Paz fick en förfrågan från Israel Kibbutz Orchester om att samla ihop ett danskompani som kunde dansa till ett par av styckena på orkesterns kommande turné. Hon kom då att tänka på sina två kolleger från såväl ungdomsårens dansskola i Tel Aviv som Cullbergbaletten, samt Marie och Joseph Sturdy, som hon själv dock inte arbetat tillsammans med tidigare.
Madelene Lindh var med i Focus Dance:s senaste produktion Linné - a man of all seasons/ Våroffer som gavs på Konserthuset i Uppsala.
Arvo Pärts verk är i två delar och Joseph Sturdy har gjort koreografi till den första delen.
- Det är ganska ovanligt att man får göra koreografi till ett verk som en orkester valt. Det vanliga är att koreografen inspirerats av någon musik till vad han eller hon vill göra, säger Joseph Sturdy.
- Men musiken är vacker. Med dansen vill jag sträva efter en gammaltestamentlig känsla eftersom musiken är religiöst färgad. Huvudtemat är att människor får lämna vad de har för att skapa något nytt.
När det gäller just Talia Paz del i dansen tänker han sig henne som en kvinnlig Moses eller Abraham, en ledare och inspiratör för folket, för judarna som är utspridda över världen.
Eytan Sivak har gjort koreografi till det andra stycket musik av Arvo Pärt och han är själv med och dansar i det.
- Det är ett mer intimt stycke, nästan klaustrofobiskt. Jag och Rafi dansar, likt bröder och Talia kommer in, mellan oss. Man kan associera till Kain och Abel eller ett svartsjukedrama. Allt dansas i en ljuscirkel som är cirka fem meter i diameter, säger Eytan Sivak.
- För både mig och Joseph är det viktigt att berätta en historia med vår dans.
Föreställningen har urpremiär i Tel Aviv 13 mars och sedan ska den ges på ytterligare sju platser runt om i Israel under ett par veckors turné.
- Svenska ambassaden är inblandad i turnén. Den svenska kulturattachén i Israel är också intresserad av möjligheten att ge föreställningen i Sverige, då israeliska staten firar 60 år i år, berättar Marie Sturdy.
- Vår plan är att försöka se till att den ges också i Uppsala.
Joseph och Marie Sturdy kommer att vara med vid urpremiären i Israel, men sedan måste de tillbaka till Sverige för att förbereda föreställningar i Stockholm med elever från Svenska Balettskolan på Dansens hus i maj och en föreställning av Linné - a man of all seasons i april på Teater 4, en av Moderna Dansteaterns ersättningsscener under det att den renoveras.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!